Skulle lägga nytt golv i lägenheten men fastnade rätt snabbt.

Under de två plastmattorna ligger en illaluktande papp. Försökte skrapa bort den med stämjärn men tröttnade efter en kvadratdecimeter och det rör sig tyvärr om ca 30kvm.
Bifogade två bilder så ni ser hur den ser ut.

Kan inte heller lägga ovanpå pappen då den på sina ställen har släppt och på en del ställen flytspacklats över, så jag vill bara bli av med alltihop.

Ringde precis runt lite olika företag men ingen verkade särskilt sugen på att ta sig an det, att fräsa skulle damma för mycket och de flesta suckade mest. :rolleyes:

Vad gör man? Vill ha in mitt golv nu!

Btw, vad kan en golvläggare ta för att lägga 30kvm klick (redan införskaffat) Är less på golv nu.. ;)
 
  • DSC01360_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01362_.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle gissa att den där släpper fint med en mattstripper (kanske helst en turbostripper så man får lite vikt på bladet), eller en saneringsfräs. Ring en hyrfirma och kolla.
 
Ska leta hyrfirmor imorgon.

Har fått för mig att mattstrippers oftast går på 380v och det blir ju knepigt.

Läste även om en del som inte alls fått bort någon papp med stripper, men jag får väl testa!
 
Nej, en strippen går på vanlig enfas, även de stora. Jag är inte säker på att strippern funkar, men en fräs gör det säkert.
 
Ska hämta ut en abs-slip (hette det så?) med nån lim och mattborttagningsskiva imorgon.

Det var vad killen på hyrfirman rekommenderade så jag hoppas att det fungerar.
 
Låter som det kan funka. Berätta hur det går.
 
Vi var med om samma sak. Tjärpapp eller vad det nu hette.
Vi hyrde iallafall en maskin, vet inte vad den hette dock.. Såg ganska elak ut på undersidan, massa stål"tänder". Som en motorsåg ungefär..

Det gick ganska bra att få bort med den, Det dammade ganska mycket (använd andningsskydd! hehe).
Hyrde en handjagare för att komma åt längst med väggen, nån typ av vinkelslip.

Du har säkert kört igång med rivandet, skriv gärna hur det gick!
 
Jag har lika "papp" med asfalt under. Jag ska lägga matta. Går det inte att prima och spackla ist för att ta bort eländet helt? Tacksam för svar...
 
Finns igen genväg om man vill vara säker på att det ska funka.
 
Glömde visst att svara i den här tråden.

Maskinen jag hyrde dammade något enormt enormt mycket. Mina vita väggar blev smutsbruna.
Resultatet blev under förväntan, både en del papp och en hel del lim blev kvar. Jag blev less och lade parketten ändå och resultatet blev faktiskt okej.

malle13: Jag frågade en golvläggare, enligt honom vara det omöjligt att spackla så länge asfaltskletet var kvar.
 
Då får du nog ta saneringsfräsen i vacker hand. Det funkar garanterat, men hyr en dammsugare också.
 
Funkar också med vinkelslip och billig diamant-slipkopp för en hundring från ex Harald Nyborg.
MEN använd riktigt andningsskydd !
Ingen billig skräpmask som ser ut som en sån som läkare har.
Och maskera så att inget damm kan ta sig ut ur detta rum.
Har du inte sett på damm förut så kommer du få se det nu, det går inte att föreställa sig.....
 
Svar till malle 13: Häll ut vatten o borsta ut den på pappen så dammar det inte så mycket, kör sedan bort pappen med en mattstripper. Det brukar bli en hinna med papp kvar men den kan sitta kvar. Prima sedan o spackla. Man brukar få spackla två gånger för att få till det riktigt. Pappen brukar kunna blåsa upp sig på några ställen ibland men för det mesta sitter den bra. Sen är det bara att slipa o lägga matta
 
Gjorde exakt som du beskriver Tobbe31, dock fick jag bort all papp med stålborste men inte all tjära.
aad.sized.jpg

Sen primade jag två varv armerade (rutnät med 30-40mm emellan) och flöt (ej fiberarmerat då det är i källaren). Allting vart stående i två år innan jag klinkrade golvet, inga sprickor eller släpp mellan golv och det flytspacklade uppstod.
aaf.sized.jpg

Så här har det varit i tre (snart fyra) år nu. Fortfarande inga problem.
aaa.sized.jpg
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.