B
Luktar illa typ avlopp hos en bekant
Delvis öppen takplatta över toalett, oskyddad glödlampa, person i svarta skor och golvet syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade denna i badrummes väggen är det en vacum ventil för avluftning eller?
Ska den sitta där?
hur få bort olukt?
 
BirgitS
Först bör det kollas om det är just från den luftningsventilen på bilden som det luktar mest eller om det är från golvbrunnen, handfatets översvämningsskydd, handfatets anslutning till golvet eller toalettens avloppsanslutning.

Här har Durgo skrivit om luftningsventiler: https://durgo.se/vara-produkter/
 
Tror inte det, avluftning ska ut på taket normalt och sen kan det vara ett begynnande stopp så det puffar vid spolning,
 
B
J jonaserik skrev:
Tror inte det, avluftning ska ut på taket normalt och sen kan det vara ett begynnande stopp så det puffar vid spolning,
Vad är vita burken man ser i hålet på spånskivan?
 
BirgitS
B Bror9 skrev:
Vad är vita burken man ser i hålet på spånskivan?
Det ser ut som en av Durgos luftningsventiler.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som en av Durgos luftningsventiler.
Och någon placerat den innomhus i en vägg, snacka om skitlukt efter ett skitjobb, all lukt ska ut i himlen.
 
B
Det är ett färdigt modulhus där toastolen är väggmonterad och kommer färdig hängd med tvättställ och ventilen inne i väggsektionen som är utanpå den riktiga väggen.
Jag tycker placeringen kan ifrågasättas då det luktar avlopp bajs mm i badrummet?
Är detta okej?
🤔
 
BirgitS
Det är förstås inte okej att det luktar illa inomhus.
 
Sorry, har egentligen inget med tråden att göra, men jag måste ändå få berätta min historia.

Jag skulle byta toa-stol i ungarnas badrum och satte både gummimanschett och "gucka" som tätning mot avloppet. Kollade senare samma dag och det luktade $kit. Tog loss allt och satte dit mer "gucka" och gjorde ett olfaktoriskt test morgonen efter. Fortfarande samma $kitlukt. Detta upprepades två gånger till.

Sista gången vände jag på ansiktet och såg sonens basketdojjor som stod på tork efter träning. Jag tog bort skorna - problemet löst!

Allt är inte bajs som luktar $kit!!!
 
  • Haha
Klass0n
  • Laddar…
det här ser ju inte direkt nygjort ut , har det alltid luktat illa eller bara sista tiden? en fungerande vacum ventil släpper inte ifrån sig någon odör , byt ut den om den är gammal, fortsätter det så fortsätt leta på annat håll!
klart man vill ha avluftningen genom taket i bästa fall men jag tror nog placeringen är ok när detta gjordes ( men jag är inte rörmokare)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.