Har installerat en vattentunna under stuprörer bakom förrådet och försöker fixa ett "översvämmningsskydd" dvs få vattnet att rinna ut via en påkopplad slang som leds bort, när det stiger över en viss nivå istället för att tunnan svämmar över. Jag har gjort ett hål ca 7 cm från toppen av tunnan, kopplat in en slangkoppling 1/2 tum, med en trädgårdsslang till som leds iväg dit vi vill att vattnet ska rinna. Tunnan är inte helt konisk utan konvex vilket gör att kopplingen och påförd slang pekar aningen lite uppåt innan den viker av nedåt(kan vara det som ställer till problem) Problemet är alltså att vattnet inte alltid per automatik sätter igång att rinna ut. skakar man lite i slangen sätter det oftast igång. Eller om det är en tillräcklig mängd vatten ovanför slangkopplingens högsta punkt, verkar också funka oftast.

Kan ni hjälpa mig, varför funkar det inte alltid? Hur ska jag lösa det ? Spelalr det nån roll hur lång slangen är som jag kopplat på? Funkar det bättre om man kopplar på en bredare slangkoppling och slag? Vill inte sätta slang längst ner i tunnan , för då får jag aldrig nåt vatten i tunnan kvar att använda

tacksam för råd
 
Det är som du är inne på slangens högsta punkt som avgör när det börjar rinna. Men när det väl börjat rinna är det hävertprincipen som verkar, och då kommer det rinna så länge som det finns vatten som täcker utloppshålet.

Men så länge tunnan inte svämmar över innan avrinningen börjar har du väl inget problem, eller? Svämmar den över räcker det med att du flyttar ner hålet några cm så att slangens böj kommer i våg med den nivå där du vill att det ska börja rinna. Eller så sätter du en vinklad slangkoppling i befintligt hål så att slangen pekar nedåt, det är nog både snyggare och enklare än att täta det gamla hålet och borra ett nytt.
 
Redigerat:
tack för ditt svar. jag tror jag förstår hur du menar. Men det verkar som att den principen inte fungerar fullt ut för oss. Som om nån luftbubbla liksom sätter sig uppe i slangens högsta punkt och hindrar vattnet från att rinna ut, ibland. Skakar man lite så tror jag man tvingar ut luftbubblan tillbaka till tunnan och det börjar rinna. Så vi mekkade lite och bytte slangkopplingen till en annan koppling som pekar mer horisontellt ut, och i tester verkar vattnet rinna utan problem, återstår att se vad som händer när det kommer regn..
 
Har tänkt montera sådan slang på våra tunnor, men tillsvidare har jag bara borrat ett hål väldigt högt upp i tunnan så att vattnet rinner på utsidan av tunnan och inte svämmar över mot husväggen. Har även avtappningskran i en tunna i botten som jag öppnar om det är väldigt regnigt väder, men ofta sätter det sig nåt skräp (från träden via taket) i hålet och orsakar stopp.
 
Jag har gjort ett breddavlopp enligt samma princip, jag är övertygad om att ditt problem är för klen slang helt enkelt. Jag monterade en 25mm PEM-slang på en avloppsvinkel (för 32mm-rör har jag för mig) på en 1"-bordgenomföring i tunnan. Min tunna är av liknande sort som din, så avloppet pekar en aning uppåt, men det har ingen inverkan på funktionen

Om man beaktar hur långsamt vattnet rinner genom en halvtumsslang, när denne är monterad i botten på tunnan men all den vikt som trycker på, så kan jag lätt tänka mig att det inte fungerar så bra som avloppsrör i ovankant på tunnan där vattentrycket inte är tillnärmelsevis lika stort.
 
  • Gilla
olabil
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Jag har gjort ett breddavlopp enligt samma princip, jag är övertygad om att ditt problem är för klen slang helt enkelt. Jag monterade en 25mm PEM-slang på en avloppsvinkel (för 32mm-rör har jag för mig) på en 1"-bordgenomföring i tunnan. Min tunna är av liknande sort som din, så avloppet pekar en aning uppåt, men det har ingen inverkan på funktionen

Om man beaktar hur långsamt vattnet rinner genom en halvtumsslang, när denne är monterad i botten på tunnan men all den vikt som trycker på, så kan jag lätt tänka mig att det inte fungerar så bra som avloppsrör i ovankant på tunnan där vattentrycket inte är tillnärmelsevis lika stort.
Gammal tråd, men har samma problem med en för klen slang och trots en "konisk" tunna... Jag har tänkt länge på hur man ska lösa det, men inte fått tummen ur. Fråga: räcker det med 25mm/1" för dig? Jag tänker att även det skulle kunna bli lite klent? Med "avloppvinkel", menar du en 90°-vinkel nedåt?

Jag har haft tankar att gräva ner en slang och leda över till en rabatt, men jag är rädd att det skulle kunna spilla över till grannen och det skulle nog inte vara populärt...
 
Sätt hålet lägre eller två hål. En lång slang dit det är bra med vatten och en kort högre upp som leder vatten dit det inte är dåligt när det är mer akut Alternativt ett rör i botten över till tunnan bredvid och sedan ett skydd längre upp i en av tunnorna.
En vanlig tunna svämmar över vid störtregn oavsett men det brukar inte göra så stor skillnad då allt annat också är blött då och det finns förhoppningsvis lutning från byggnaden.

Skräp förhindrar man med ett nät eller ett utkast avsett att sålla bort löv.
 
  • Gilla
olabil
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.