Hej!
Nu har vi för fått våra bygglovshandlingar från husfirmans centralt placerade cadritare. Kommunen kräver fullständiga marksektioner men de är ju inte sådär lysandes tydliga, de ger mest en grov antydan till hur vi tänkt oss (t ex fem meter bortsprängt berg istället för två ..) och husförsäljaren säger ”Det är inte så noga, bara det stämmer ungefär så kan man justera det efteråt!!? Stämmer det?

Vi vill sätta in några extra fönster, vilket inte vår budgethusfirma gör och för att få dem inritade på bygglovshandlingarna kostar det därför först femtusen och sedan dessutom femhundra kr per timme. Dyrt, tycker både vi och säljaren som sedan säjer att ”Det inte är så noga, det är inte nödvändigt” Alltså jag tycker mig veta att det visst är nödvändigt, men hur bygglov i realiteten fungerar?? que? Har husförsäljaren rätt, eller blir resultatet att vi sedan får söka bygglov en gång till för fönstren??
mvh fiddeli
 
Fasaden vet jag är viktig. Alla förändringar av denna är bäst ha gjort redan från början. Annars kan du skaffa bygglov och skicka in förändringar under tiden exv vi önskade annan färg än vad som stod inskrivet etc. Med fönster däremot skulle jag nog rita in det direkt så att man inte får avslag och därmed inte får bygga det hus du vill ha.
 
Instämmer med christi.

Däremot så borde du kunna skissa in fönstren för hand på ritningarna du skickar in. Så behöver inte ändringen bli så himla dyr. Fasadritningar brukar ju inte vara så väldigt detaljerade, så om det ritade fönsttret skulle råka vara någon millimeter fel (motsvarar kanske 10cm i verkligheten) så lär det inte bli några problem.

Att däremot sätta in ett fönster eller två utöver bygglovet kan ju ge problem, framförallt om man råkar ut för en överklagande granne.
 
hempularen skrev:
Instämmer med christi.

Däremot så borde du kunna skissa in fönstren för hand på ritningarna du skickar in. Så behöver inte ändringen bli så himla dyr. Fasadritningar brukar ju inte vara så väldigt detaljerade, så om det ritade fönsttret skulle råka vara någon millimeter fel (motsvarar kanske 10cm i verkligheten) så lär det inte bli några problem.

Att däremot sätta in ett fönster eller två utöver bygglovet kan ju ge problem, framförallt om man råkar ut för en överklagande granne.
Håller med, även jag.

Ett bygglov skall vara så korrekt som man klarar av i ett tidigt skede.
Sedan kan man efter godkänt bygglov höra om man kan få göra avvikelser från bygglovet som tex. ta bort ett fönster eller liknande. Det brukar gå bra. Risken finns dock att man inte får lov att göra ändringen.
 
hej och tack!
skönt att höra att man har rätt för sig någon gång ...
mvh fiddeli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.