Vi har en vattenskada på laminatgolvet i köket som kanske ersätts av försäkringsbolaget. De ska skicka hit nåt byggföretag som ska besiktiga skadan och kolla vad som behövs ersättas. Det har blivit skada framför kylskåpet. Vår kök är ett väldigt stort öppet rum och själva "köksytan" är kanske på åtta kvm. Resten av köket är säkert mer än 20 kvm. Det är samma golv i hela rummet. Vi har tidigare funderat på att byta golv och att antingen lägga nytt laminat i hela köket eller att lägga klinkers i "arbetsdelen" och sen lägga nytt laminat i resten av rummet och göra någon liten list mellan de två golven. Hur gör försäkringsbolaget uträkningen? Jag vet inte vad golvet är för märke men det skulle inte förvåna mig om det är ikea eller bauhauslaminat och inte så dyrt. Vi hade tittat ut ett Alloc laminatgolv som är rätt mycket dyrare än de billigaste på byggvaruhusen. Vilken standart får man ersatt med? Skulle man kunna göra en deal med att istället för att de byter laminatet i hela köket så lägger de klinkers på arbetsytan och sen kan vi själva byta laminat i resten av köket eller måste de göra allt och jag får betala extra för "finare" material? Sedan är väl klinkers mer tidsödande att lägga så det kanske inte försäkringsbolaget ersätter då de anser att det är laminat som ska läggas och eftersom de går fortare är det billigare arbetskostnad?

nån som har en aning om hur sådant här går till?
 
Hej

De lär inte ersätta dig med klinkers... antar att de räknar av ålder på laminatgolvet om det behöver bytas.

Testa att göra en deal där ni fixar ytskitktet för material kostnaden och ör jobbet själva.
 
nä de räknar inte av ålder om det är yngre än tio år.
 
Norea skrev:
nä de räknar inte av ålder om det är yngre än tio år.
Skrev du årtal?

Klinkers är dyrare att lägga än lamnat, så det lär de inte göra... Samma standard som tidigare.
 
Om läckan beror på kondensvatten från kylen/frysen och om du inte har en "balja" under så tror jag att bolaget kommer att sänka ersättningen, ev. till noll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.