eller rent fysiskt ICKET uppbrunnet lösöre, men lösöre som saneringsföretaget bedömmer att man inte kan sanera??

Dvs, lösöre som luktar rök, som blivit missfärgat av sot och rök?

Dvs sådant som man faktiskt skulle kasta bort?
 
I normalfallet ersätts det liknadant som annat förlorat lösöre. Det skall alltså ersättas minus åldersavdrag förutsatt att det inte finns anledning att jämka eller neka skada.

Anledningar att neka eller jämka kan vara underförsäkrat lösöre (detta bestraffas via pro rata bedömning)
Maxersättningstak (finns ofta separat för uthus, förråd mm)
Visst lösöre har egna maxtak (stöldbegärlig egendom etc)

Annars skall det ersättas även om det finns skräckhistorier där försäkringsbolaget själv besiktigat skadan och kommit fram till en annan bedömning
 
kinglolle skrev:
Anledningar att neka eller jämka kan vara underförsäkrat lösöre (detta bestraffas via pro rata bedömning)
Vad är Pro rata?
 
Kom på att jag var korkad som skrev tekniskt men var för sent att ändra.

Pro rata reglering innebär att vid underförsäkring ersätts endast halva skadekostnaden, det är nämligen inte tillåtet att försäkra endast delar av ens lösöre.

Räkneexempel för att förklara
Du äger saker för 400 000 kr men uppger 200 000 kr som lösöresförsäkring vilket inte är tillåtet då det ej går att separera vad som egentligen försäkrats så det anses då att kunden "fuskat". Händer det en vattenskada eller ett inbrott eller vad som med följden att saker för 100 000 kr skall ersätta. Många kunder tror att det ändå ersätts sålänge man inte kommit upp i maxtak, detta är dock inte hela sanningen. Om bolaget orkar utreda enligt Pro Rata så räknar man hur många procent kunden underförsäkrat. I detta fall är underförsäkringen 50 % så ersättningen blir därmed 50% av skadan = kunden får 50 000 kr i ersättning

Hade man haft saker för 400 000 kr men endast försäkrat 100 000 kr så och får en skada på just 100 000 ersätts 25 000 kr
 
Nu blir det kanske lite OT.

Men i exemplet med lösöre för 400 000, som försäkrats för 200 000. Hur skall försäkringsvärdet beräknas, är det anskaffningskostnad, eller avskrivet värde?

Dvs antag att jag har lösöre som kostat 400 000 för 10 år sedan, och i princip har jag inte skaffat något nytt efter det. Är jag då ändå underförsäkrad om jag har försäkrat för 200 000. Vid en totalskada så lär väl lösöret skrivas ned till i bästa fall 100 000?

Jag har haft den där diskussionen vid försäkringsteckning et antal gånger och aldrig lyckats få ett rakt svar.

Som jag ser det så handlar det om hur "bråte" på vinden och i källaren ev.l kan påverka förs. ersättning. Om man antar att lösöret i huset är försäkrat med råge för vad jag skulle vilja ha ersatt om något händer. Men så brinner ex. vardagsrummet med ny dyr TV; soffa, kanske lite konst.

Om då förs. bolaget börjar titta på lådorna med min gamla kursliteratur som står nedpackade på vinden och liknande och ansätter dem ett nyvärde, då finns ju risken att mitt vardagsrum anses underförsäkrat.
 
Samma värderingsregler gäller åt båda hållen så de ersättningsregler som tillämpas vid skadan skall även tillämpas för värdering av lösöret.
 
Så det innebär alltså att om jag har en bokhylla på vinden full med gamla "skräpböcker" där man på pärmen kan läsa att de kostat ex. 100kr styck, så skall 100 böcker värderas till 10 000 i lösöreskalkylen, även om ett ev. pris för liknande böcker på antikvariat är 5kr st? Och det är prylar som egentligen skulle åkt till tippen för länge sedan? Och brinner huset ner så ersätts jag med 500kr?

Eller feltolkar jag?
 
Jag skriver otydligt. Det jag menar är att värdet beräknas så som försäkringsbolaget hade ersatt hela lösöret. Försäkringsbolaget tillämpar åldersavdrag alternativt marknadsvärde om åldersavdrag ej kan tillämpas - på samma sätt skall enskild försäkringstagare värdera sitt lösöre. Är böckerna på marknaden värda 5kr/st så är detta deras korrekta försäkrade värde och inte nypris.

Däremot har man inte rätt att göra som vissa försäkringstagare tycker - att försäkra egendom med marknadsvärde på 500 000 kr till endast 100 000 kr även om man själv bedömer att den summan är vad man klarar sig på vid en totalskada.
 
OK då förstår jag.
 
kinglolle skrev:
Däremot har man inte rätt att göra som vissa försäkringstagare tycker - att försäkra egendom med marknadsvärde på 500 000 kr till endast 100 000 kr även om man själv bedömer att den summan är vad man klarar sig på vid en totalskada.
Det här är ju något som försäkringsbolagen är allt annat än tydliga med.
 
Ärligt talat, försäkringsbeloppet har väl ändå inget med vad man får ut i ersättning vid skada? Det görs ju avskrivningar som heter duga, och även om du har ett försäkringsbelopp på 1milj, så ska du vara glad om du får ut hälften? om ens det?
 
Moki skrev:
Ärligt talat, försäkringsbeloppet har väl ändå inget med vad man får ut i ersättning vid skada? Det görs ju avskrivningar som heter duga, och även om du har ett försäkringsbelopp på 1milj, så ska du vara glad om du får ut hälften? om ens det?
Om du med avskrivningar menar åldersavdrag så är det helt korrekt att det dras av från skadeutbetalningarna. Ändå måste jag säga att det vid totalskador är vanligt att försäkringsbeloppet inte räcker till utan blir maxtak för ersättning. Därför det ofta rekommenderas fullvärdesförsäkring men det är inte alltid ens valbart utan ofta vill försäkringsbolagen av många anledningar (uträkning av skaderisk, återförsäkringsbelop mm) ha maxvärden och då gäller det för kunden att räkna rätt och uppdatera efter behov. Ett för lågt belopp ger för det första ett maxtak men även risk för ersättningsavdrag medan ett för högt belopp kostar onödigt mycket pengar.

I ärlighetens namn är det dock inte alla bolag som lägger tid på pro rata reglering då det kräver utredning och tid av handläggarna
 
kan man ha fullvärdesförsäkring på lösöre? är det inte bara på villaförsäkringen?
Sedan kan man undra hur man värderar skrivbordet som man fått av svärmor, som i sin tur inte minns vad hon gett för det eller när hon köpt det? Har man fått det så kan man ju inte hävda att man gett si och så mycket för det? och därmed följer frågan, hur värderas det?
 
Moki skrev:
kan man ha fullvärdesförsäkring på lösöre? är det inte bara på villaförsäkringen?
Sedan kan man undra hur man värderar skrivbordet som man fått av svärmor, som i sin tur inte minns vad hon gett för det eller när hon köpt det? Har man fått det så kan man ju inte hävda att man gett si och så mycket för det? och därmed följer frågan, hur värderas det?
Ja en del bolag har fullvärde på lösöre för att förenkla, några få har fullvärde tom på fritidslösöre vilket är än mer problematiskt.

Egentligen är vad man själv köpt varor för ointressant för du kan ha köpt begagnat, på rea mm. Det är två alternativa värderingsregler

1 Nypris minus åldersavdrag
2 På varor som ej går att värdera med åldersavdrag tillämpas marknadsvärde istället.

Så antika saker eller liknande värderas efter kostnad för ersättningsvara
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Tack så mycket kinglolle för att du tar dej tid att svara mej :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.