En glasruta är lite trasig på mitt 40-talshus, och den fönsterbågen och kanske ett tiotal andra likadana (se bildexempel) skulle skulle jag i lugn och ro behöva renskrapa och behandla grundligt. Tyvärr har jag ingen passande extra fönsterbåge att sätta dit under de perioder någon av de ordinarie måste vara borttagna, vilket borde ha varit det allra smidigaste.

Tacksam för tips om material och tillverkning av en anordning som kan ersätta ett fönster... även under hela vintern!
 
  • Husfönsterexempel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns en tråd om detta. Plywoodskiva på en ram, lite isolering och spänn fast med spännband från insidan. Tätlist mellan ramen och karmen.
 
Jag skulle oxå gjort nåt som det Larsa skriver, men fäst det med vagnsbult från utsidan i skivan på insidan, som då låser fast det hela.
 
Om det är standardmått på fönstren så borde du kunna hitta bättre begagnade på blocket för några hundralappar. Men risken är väl att gångjärnen inte stämmer.
 
Måtten på det enda fönster jag vanligen öppnar är 111,3 x 54,0 cm, är det standardmått?
 
Ja, det låter som 12x12 fönsterkarm. Men såhär i efterhand så funderar jag på om det kanske inte är så mycket standard på fönsterbågarna utan på karmyttermåttet... :eek:
 
Larsa skrev:
Det finns en tråd om detta. Plywoodskiva på en ram, lite isolering och spänn fast med spännband från insidan. Tätlist mellan ramen och karmen.
Jag sökte lite på forumet innan jag startade denna tråden, men fann ingen tidigare.

Hur tjock bör plywoodskivan vara? Behöver den målas e.dyl?

Finns det någon billigare slags skiva som duger?
 
Posia skrev:
Hur tjock bör plywoodskivan vara? Behöver den målas e.dyl?

Finns det någon billigare slags skiva som duger?
Vilken skräpbit som helst typ plywood, spån, MDF, OSB, lär väl stoppa under en vinter. Tjockleken är väl mest en hanteringsfråga att det inte blir för sladdrigt. Målning handlar väl om dina eventuella estetiska krav. Skivan lär inte ruttna upp på en vinter även om den är omålad.
 
Jag har just nu i väntan på mina fönster skruvat fast en osb på utsidan och isolerat insidan, sen har jag bara häftat fast vindtäta över isoleringen.
 
Alfredo skrev:
Vilken skräpbit som helst typ plywood, spån, MDF, OSB, lär väl stoppa under en vinter. Tjockleken är väl mest en hanteringsfråga att det inte blir för sladdrigt. Målning handlar väl om dina eventuella estetiska krav. Skivan lär inte ruttna upp på en vinter även om den är omålad.
Mdf och spånskiva lär ju inte hålla en vinter. Ett par veckor för en Mdf i regn är nog Max. Osv eller plywood är det som funkar.
 
verktygsgurun skrev:
Mdf och spånskiva lär ju inte hålla en vinter. Ett par veckor för en Mdf i regn är nog Max. Osv eller plywood är det som funkar.
Spånskiva håller. Det vet jag av egen erfarenhet/lathet... :surprised:

Men visst, det beror naturligtvis på hur utsatt fönstret är men de flesta fönster brukar ju inte piskas av regn så många gånger under ett år.

Sen är säkert spånskivan inte i toppskick efter något/några år men är fönstret "normalutsatt" tror jag säkert den gör sitt jobb. Det gör då min...:eek:
 
Om alla fönster är av samma storlek/fabrikat/mm så skulle jag ha plockat ut en höger och en vänsterbåge ur ett fönster och monterat plywood/isolering som beskrivits ovan.

Sedan hade jag renoverat de bågarna och monterat in dom i nästa fönster och därefter renoverat de bågarna. På så sätt behöver du inte hålla på att demontera plywood-historien hela tiden utan den får sitta tills du har renoverat den sista bågen.
 
  • Gilla
AndHay
  • Laddar…
Kan även masonit av något slag vara ett användbart och ekonomiskt skivalternativ?
 
Har anordningar för att under en tid ersätta fönster någon särskild benämning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.