Vi försöker få ihop alla egenkontrollerna från vårat nybygge men rörkillen har kommit på kant med huvud entrepenören och vägrar lämna ut sitt protokoll.

Vi kommer inte att få något protokoll som jag ser det, eftersom entrepenörerna råkat rejält i luven på varandra, och jag ser ingen lösning på deras stridigheter.

Kan någon annan utfärda egenkontroll dokumentet genom att inspektera det som är synligt av vvs installationerna.
Det som ligger dolt kan ju rimligen inte avsynas i efterhand.

Visst kan jag innehålla en del av slutlikviden gentemot huvudentrepenören, men det löser ju inte mitt problem, dok saknas ju likafullt.
 
Betala inte förren ni fått alla papper!

Om ni håller inne med tillräkligt av summan kan jag garantera att prpper kommer, de har en tendens att dyka upp om det sätts ett pris på dem.... :)
 
Ja det är väl det enda som biter.
Jag pratade med huvudentrepenören och han kunde nog tänka sig att i nödfall ta in en annan rörentrepenör som kunde utföra en ny egenkontroll.
 
Vissa provningar går ju att göra om i efterhand såsom provtryckningar, temperaturmätningar etc. Detta kan ni anlita annan för.
Egenkontrollerna att arbetet utförts på rätt sätt går dock inte att "återskapa". Däremot kan man ändå ansöka om slutbevis med hänvisande till att KA följt arbetena på nära håll och att man har en pågående tvist.
Prata med KA hur ni tar er vidare.
 
"Pågående tvist"? Okey, det kanske fungerar som force majeure, ifall byggherren utsats för andra parters konflikt. Men löser man problemet lika "lätt" om man själv varit part i en tvist med den tredskande uppdragstagaren? För det första anar jag här både systemproblem och kryphål.

För det andra: Om jag fattat saken rätt är det KA som (på delegation från bygglovsmyndigheten) utfärdar slutbevis. När KA själv faktiskt inte alls på (tillräckligt) nära håll har följt arbetet att han med gott samvete kan "hoppa över" entreprenörens egenkontroll uppstår ett delikat problem. Vilken apparat utlöses ifall slutbesiktningsbevis faktiskt inte kan utfärdas?

Hela detta system med egenkontroll är ganska nytt, och jag har själv med egna ögon sett hur valhänt allt hanteras. Är själv illa påläst om just detta.
 
Redigerat:
Utan egenkontroll blir det ingen godkänd besiktning.
Och är det ingen godkänd besiktning, så behöver du inte betala sista fakturan.

Men ska inte entreprenören vara med vid besiktningen? Han måste väl överlämna drift & skötsel pärmarna.

Hör med besiktningsmannen hur ni ska gå till väga. Alternativt får han trycka på lite eller så får han väl besluta om att entreprenören får stå för kostnaderna för att göra om egenkontrollen om han inte lämnar in dom.
Brukar svida när man får ge en konkurrent pengar för att göra jobbet man redan själv gjort en gång.
 
Jag känner igen detta. Kommunen och KA vill ha papper på egenkontroll av VS-arbete och deras beaktande av legionella. Likaså intyg gällande våtrum och liknande. Husföretaget menar att det inte behövs. Om jag förstår det rätt så kräver kommunen detta för att utfärda ett slutbevis. Den erfarenhet jag har haft av detta är att det är svårt att på egen hand övertyga en säljare eller husföretag om att man verkligen MÅSTE ha dessa papper så jag har överlåtit allt detta till min KA. Hoppas att han kan vara mer övertygande än jag.
 
Tyvärr så står det i avtalet med KA att byggherren (jag) är ansvarig för ifyllande av egenkontroller mm.
Så där har jag ingen hjälp att hämta.

Om man nu inte får tag i alla egenkontrollerna och inte får något slutbevis utfärdat, vad händer då?
 
Vad som händer utan slutbevis? Du får ett husbygge, som inte är avslutat ännu när ditt bygglov löper ut, fem år efter att det beviljats.

Gissar jag.
 
gbak skrev:
Tyvärr så står det i avtalet med KA att byggherren (jag) är ansvarig för ifyllande av egenkontroller mm.
Så där har jag ingen hjälp att hämta.

Om man nu inte får tag i alla egenkontrollerna och inte får något slutbevis utfärdat, vad händer då?
Kanske ringa till entreprenören och förklara läget , att du skiter i om han är riktigt jävla osams med byggaren, det enda du vill ha är egenkontrollen som han förmodligen skriver ut på 5 minuter. A
lternativet är att du stämmer han med en massa långdragna brev skickande mellan advokater. Och en jäkla massa pappers skyfflande som kommer kosta både dig och han en massa onödig energi och pengar. Med lite jämkande från båda sidor kan ni lätt spara säkert 50k var.
win win situation.

Bara en tanke...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.