Jag skall sätta upp ett IKEA kök och skulle vilja få lite koll på hur stor skillnaden är mellan golvets högsta och lägsta punkt samt se till att både över och bänkskåp sätts upp så högt att standardsockeln går på plats även på den högsta punkten (och kanske fixa till de djupaste svackorna - har inte lagt klickgolvet ännu). Får sockeln inte plats överallt blir det ju inte så bra (och eftersom IKEA numera har socklar av plast är det inte så kul att försöka karva i den heller skulle jag tro)...

Hur brukar ni proffs göra för att hitta högsta och lägsta punkterna på ett golv? Den enda metod jag som total amatör kan komma på i det här fallet är att antingen köpa/hyra ett laservattenpass (eller med hjälp av ett vanligt vattenpass försöka rita en rak linje längst de väggar som berörs) och sedan mäta avståndet från linjen ner till golvet på en massa ställen (typ var tionde centimeter eller så) och spara de högsta och lägsta avläsningarna... Denna metod förutsätter förstås att det inte är markant skillnad i golvets höjd vid väggen och typ 60 centimeter längre ut där benen på underskåpen kommer att stödja dessa och där sockeln skall sitta... Hur man skall hitta högsta och lägsta på ett "helt golv" (dvs inte bara längst väggarna) har jag inget bra förslag på alls men det är som sagt kanske inte nödvändigt i mitt fall...

Någon som har ett bättre/enklare förslag?!
 
Du fixar detta enkelt med långpasset men givetvis ska du passa på att köpa en bra laser när du renoverar köket. Ett sådant tillfälle får man inte missa.

Har du inget långpass köper du det också.
 
Så du menar att mitt förslag är så man brukar göra eller skall man ANVÄNDA verktygen passet/lasern på något annat/smartare sätt?
 
Om du först skaffar ett laserpass så kan du sätta maskeringstejp på golvet där sockeln ska vara.
Sedan kan du dra en tumstock längs med tejpen, så ser du snart var högsta och lägsta punkten är, du kan även skriva upp avlästa värden på tejpen.
 
  • Gilla
mmmmagnus och 1 till
  • Laddar…
Det där lät väldigt smart - då behöver jag inte ens ett stativ - kan bara ställa ett autokallibrerande laserpass på något som ger rätt höjd och att skriva på typ målartejp lär kanonpraktiskt så vet man med säkerhet VAR högsta lägsta punkten var också...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.