maskeradeproggaren
Har benders palema 2kupig betongpannor (https://www.benders.se/sortiment/tak/betongtakpannor/palema/) och behöver lossa pannor för art kunna sätta bärläktsteg.

Det handlar om tio steg som jag behöver få dit för att kunna mecka med takkupan. Killen på hornbach sa att jag måste börja ovanifrån och plocka neråt. Går det inte börja nedifrån och lirka bort dem eller är risken jag skadar ngt då?
 
Det går att lirka bort pannor mitt i, gjort det många gånger.
Bara om de är spikade som det blir bökigare, men det är oftast bara de 2 nedre raderna som är spikade om det är spikat alls.
 
  • Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
Nej då det går bra att ta bort nedifrån och göra en gång uppåt. Man får ju lyfta på pannan man inte skall ta bort.Lägg bara inte pannorna på taket då de lätt rasar ned.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Har benders palema 2kupig betongpannor ([länk]) och behöver lossa pannor för art kunna sätta bärläktsteg.

Det handlar om tio steg som jag behöver få dit för att kunna mecka med takkupan. Killen på hornbach sa att jag måste börja ovanifrån och plocka neråt. Går det inte börja nedifrån och lirka bort dem eller är risken jag skadar ngt då?
Om du bara ska ha i bärläktssteg så behöver du inte ta bort mer än den nedersta pannan där stegjärnen behöver skruvas fast, annars putter man bara upp pannan och trär i bärläktssteget och drar ned pannan över och så tar man nästa rad likadant osv.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Isakare Isakare skrev:
Det går att lirka bort pannor mitt i, gjort det många gånger.
Bara om de är spikade som det blir bökigare, men det är oftast bara de 2 nedre raderna som är spikade om det är spikat alls.
Och om det är spikat? Hur tar man av de bäst då? jag såg inga spikar men antar de är kanske dolda av pannan ovan?
 
maskeradeproggaren
R Rejäl skrev:
Om du bara ska ha i bärläktssteg så behöver du inte ta bort mer än den nedersta pannan där stegjärnen behöver skruvas fast, annars putter man bara upp pannan och trär i bärläktssteget och drar ned pannan över och så tar man nästa rad likadant osv.
På andra sidan taket har jag steg och där stegjärnen om sidan till stegen, och stegen börjar alltså längst ner, så tänkte smart att göra samma. Menar du alltaå du att man trycker upp pannan under den som ligger över, för att komma åt läkten?
 
R
Ja man börjar nerifrån och putter upp pann rad nr 2 och trär i bärläktsstegen och drar ned pannan över stegen och sedan putter man upp pann rad nr 3 och så vidare..
Väldigt enkelt men ska du ha glidskydd för stegen så skruvas dessa fast och då behöver man börja med den och ta bort första pannan innan man fortsätter med stegen..
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.