Var och tittade på ett gammalt 1700-tals hus i helgen och i köket fanns en gigantiskt bakugn. Vedspisar kan jag hantera, men hus eldar man i en bakugn? Jag irrade runt kolossen för att hitta någon form av lucka att stoppa in veden i, men icke! Det enda jag hittade var luckan där brödet ska in. Är tanken att man ska elda där? Innanför den luckan var det ett väldigt stort utrymme kan tilläggas.

Någon som kan svara en novis på gamla bakugnar?
 
Är själv ingen expert, men vi har en bakstuga på tomten och hade en kille där i somras som kan sånt där.
Man eldar med björkris (som enligt honom måste vara taget före midsommar...).
Så in med mängder av ris i flera timmar innan baket. Raka ner askan i hålet och in med brödet.
Lycka till!
 
Man ska alltså stoppa in björkriset i samma lucka som brödet sedan ska in i?

Hm... finns det alltså ett hål inne i själva ugnen där askan ska ner? Jag tittade inte så noga inuti, konstaterade bara att det var ett väldigt stort utrymme.

Detta verkar vara en hel vetenskap!
 
Japp, samma lucka. Det bör finnas ett hål i "bakplattan" att raka ner askan i.
 
Jepp. Elda mitt i ugnen och när den är varm så rakar man glöd och aska åt sidorna och slänger in brödet. Underhållselda med ved eller grillkol längs sidorna för att hålla värmen om man ska baka länge. Björk passar bäst som bränsle.
 
Ibland kan det även finnas en eldlucka under järnplåten i själva eldstaden, men även då skall man dessutom även elda på själva järnplattan i ugnen och när det brunnit ett tag raka glöd & eld åt sidorna inför själva baket.
 
Vi har järnplåt i våran och för "bra temp" ska man elda dagen före i hela ugnen. När man sen "bakar" så eldar man på sidorna. Ugnen är valvformad så värmen sprids ganska bra tycker jag.

En pizza tar bara ett par minuter i vår ugn.
 
Man börjar att elda med björk, långa vedträn över hela ytan tills innan baket, sedan rakas veden åt sidan. Många väljer att lägga in en 1x1m täljstensskiva att baka på, håller värmen förträffligt.
Grattis, vedugnsbakat bröd o pizza är underbart gott!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.