Nybliven husägare med en ctc2200 trio.
Två acktankar a 500l.
Laddomat 3000
Solpaneler

I dagsläget eldar jag ved för fullt i pannan, för att värma en värmeväxlare som sen poolvattnet går igenom..
Men hur sjutton ska man elda för att få det effektivast? Stoppar in uteslutande brödgårdsvirke, reglar och brädor dvs..

Får upp pannan till 55-60 ungefär, efter det är det trögt..
Ska man fylla på när en del av veden brunnit ut? Eller ska man låta det brinna ut helt?
Ska jag tända en liten eld först, och den krossa in så mycket ved som får plats?

Det är inget automatiskt spjäll, hur ska det stå? Nu öppnar jag det fullt när jag tänder, för att sedan skjuta in det nästa helt när det tagit sig.

Iom jag bara eldar för varmvatten och poolvärmeväxlaren nu, så är ut och in till elementen avstängda, samt acktankarna.
Det är alltså bara vattnet i pannan jag eldar för.
 
Har du någon styrning på vattnet genom växlaren? I regel ska man försöka att undvika att strypa spjället då man eldar. Nu kan man få göra det ändå pga hög rökgastemp tex. Har du någon rökgastermometer?
 
Styrning? Nej vattnet verkar åka igenom där med pannans egna pump? Tyckte jag läste mig till att spjället skulle stängas av när man eldade någonstans? För att förhindra att det skulle komma gnistor ur skorstenen.
Rökgastermometer finns ej.
 
Jag har en del erfarenhet av dylika monster, fast äldre än den du har. Din panna är kanske lite bättre, men generellt kan man säga följande:

Dessa pannor är inte jättebra att elda ved i, men det funkar, om:

Fyll vedutrymmet ganska mycket med TORR ved, tänd med stickor och dylikt UPPEPÅ veden, som ett stearinljus. Det är ganska logiskt om man tänker på det en stund. Tänder man underifrån vill ju hela vedmagasinet brinna samtidigt och man måste strypa med spjället för att inte smälta skorstenen. Tänd uppepå så kan du ha spjället mer öppet utan att det blir tokhett i skorstenen.

Skaffa rökgastermometer, billigt och lättinstallerat. Du kan behöva ha så mycket som 350-400 grader för att det ska brinna bra, men mer ska du inte ha under längre perioder.

Skaffa motdragslucka som reglerar draget i skorstenen till låg bra nivå. Då kan du också ha spjället mer öppet utan att pannan skenar. Elden mår bäst om den får brinna lagom fort i sin egen takt.

Kontrollera om det finns en baffel (styrplåt) som ska vara monterad i eldstaden vid vedeldning, annars bygg en generös eller köp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.