P
Hej,

Har en stor flishög som jag vill bli av med på ett bräde. Jag har redan lagt ut flit i trädgården och skänkt bort mängder, men den här sista enorma högen vill jag bli av med. Kan jag skaffa en eldningstunna och elda i den? Hur gör man i så fall? Tacksam för alla tips jag kan få .
 
Alla lösningar jag kommer på kostar mer än att hyra släp och köra och slänga det. Vad är det för trä?
Om det är furu/gran kan man slänga det. Det mesta av andra träsorter kan man slänga på grillen för röksmak. Men ja, har du 5 kubik så blir det ju jobbigt ändå.

det kommer producera en del aska, så du behöver en anordning som du kan tömma i botten.

i den enklaste form kan man lägga sträckmetall/finmaskigt galler direkt på något obrännbart material. Lägg upp det på några stenar så du får luft under. Se till så att det är vindstilla bara så du inte startar skogsbrand.

Oljefat är ju en modell. Måste ändå ha någon form av galler i det så flisen inte ligger på botten. Såga ut ett hål i sidan på tunnan nära botten, där du kan ta bort aska med en skyffel och luften kan komma in. Igen, när flisen brinner finns det stor risk att de flyger iväg, även från tunnan. Något lämpligt galler ovanpå är ingen dum idé. Bränna ner kåken är ju dumt.
Sen kan man skyffla i flis var 10-20 minut eller så. Beroende på mängd kommer det ta längre tid att elda upp det än det tar att köra bort det till tippen, om du nu inte har 30 mil till återvinningen...
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.