Jag misstänker att det är ganska igenslammat i röret från köket. Det är nog mycket fett som har fastnat i röret. När jag körde en rensare i röret så fastnade något stearinliknande på den.

Skulle vilja kunna få helt rent i rören vilket inte min rensare klarar. Den har ganska liten diameter och kommer på så sätt inte åt hela rörets innerdiameter.

Hur effektiv är en avloppsrensare till högtryckstvätt i att blåsa bort sånt fett?
 
Alltid funkat bra för mig.
 
Är det inte riskfyllt att blåsa på med högtryck i avloppet? Tänker mig att man kan skada rören eller pressa isär någon skarv.
 
Risken är väl större om man trycker in något mekaniskt
 
De flesta HTT klarar 60gradigt vatten, så kör gärna på varmvatten med.
Sen är det kanske lite dumt om det är en 220Bars tvätt, går det att minska trycket så kan man göra det.
 
Kan man koppla in en HTT direkt på vattenkranen? (tänkte hur man annars får in varmvatten genom den)
 
  • Gilla
JoL_
  • Laddar…
Jadå, jag har ett uttag i groventren på blandaren där.
Det är en vanlig badkarsblandare, med pip medtill och gardena ovanpå.
Brukar mata ut runt 50c när jag tvättar bilen. Mycket bättre än 10c på att lösa skiten.

Annars finns det speciella kopplingar man kan montera ovanpå en vanlig kran.
http://www.gardena.com/se/water-management/hose-connectors/spannkontakt/
 
robsan skrev:
Är det inte riskfyllt att blåsa på med högtryck i avloppet? Tänker mig att man kan skada rören eller pressa isär någon skarv.
Nja, proffsen gör ju just så men har maskiner för riktigt hetvatten och upp mot 400 bars tryck. En vanlig hobby HTT ger inte så högt tryck att det är någon som helst fara.
 
  • Gilla
robsan
  • Laddar…
Och kolla noga innan du sätter varmvatten på HTT många klarar det INTE.
 
  • Gilla
robsan
  • Laddar…
Är inte alla vanliga HTT vattenkylda? Vill man ha varmvatten så är det hetvattentvätt som gäller.
Angående effektiviteten hos rensslangarna så kan jag bara säga att den slang jag har från Kärcher alltid har löst mina problem utan att spolbilen har behövt komma. De två stopp som jag har haft har redan betalt rensslangen och högtryckstvätten. :)
 
Både min Nilfisk och fasans Kärcher har 60c angivet i manualen som max inloppstemp.
Hans Kärcher stannade efter ~30mins tvättade en gång, misstänker tempskyddet som gjorde sitt jobb.
Den fungerade 5min senare igen...
 
Har nyss bytt en plast detalj på firmans Nilfisk efter att nån använt hetvatten i tvätten, när plasten blev varm och trycket högt blev det en "bubbla" som sprack, och det var inte första gången den byttes . Så det är tydligen lite olika på olika pumpar.
 
Som alla säger mata HTT med varmvatten under förutsättning att den tål det och sedan är det bara att köra på. Spola länge så att fettet får en chans att lösa upp sig och rinna iväg. Du vill ju inte att det rinner iväg 10-15 bara och lägger sig där. En spolbil med varmvatten matar ut någonstans mellan 18 och 36 liter hetvatten per min. En hobbytvätt brukar ligga på 6-9 liter per minut. Så spola på. Har du inte varmvatten när du spolar så behöver du allt tryck då kan få och du får spola ännu längre tid. för då löser det inte upp sig utan det kommer lossna bitar allt eftersom. Största biten jag har sett/ fått ut var närmare halvmetern.
 
Kanske bäst att trycka i slangen så långt som möjligt i röret och sen dra den sakta baklänges när man börjar spola?

Tänkte så att inte fett proppar igen röret när det lossnar.
 
Du ska spola från nedströms, inte uppströms.

En sån där rensare har normalt en tunn stråle framåt och sen en krans strålar snett bakåt som dels drar den framåt och dels spolar ut det som den jobbar sig igenom.

Att rensa från ovansidan av stoppet är den sämsta lösningen, du får ju inte bort skiten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.