Genom sina filterpriser ser Östberg till att du som konsument betalar dubbelt så mycket för aggregatet under dess livstid, och de tjänar mångdubbelt på sina aggregat då tillverkningskostnaden på filtren måste vara en bråkdel av priset. Alla ni som har Heru 70 K kan istället för orginalfiltren köpa rektangulära luftfilter till bil med samma mått som orginalfiltren för småpengar och installera. Ev kan du behöva komplettera med en liten tätlist på något ställe för att få tätt. Säkert kommer Östberg hävda att garantin inte gäller på aggregatet, att du får fel tryck och att luften inte renas korrekt men jag har nu provat en längre tid och det fungerar alldeles utmärkt. Dessutom är det större total area på bilfiltren varvid jag fick ökat flöde i systemet så nu har jag kalibrerat om anläggningen efter dessa filter. Gå in på Trodo och beställ: bifogar min order här:
artikel​
ID​
Antal​
Delsumma​
Luftfilter MFILTER K 173
57095​
3​
183,00 kr​
Luftfilter FEBI BILSTEIN 11210
364892​
3​
318,00 kr​
Frakt och hantering​
69,00 kr​
Totalsumma
570,00 kr
 
Vad jag får det till så är det filter till insugsluften till motor och inte kupéfilter.
Så filterklassen lär vara betydligt sämre än F7 (gamla beteckningen) / ePM10 (nya beteckningen, skulle tippa på att filmerna till en bilmotor är G3 eller G4
 
Jag tvivlar inte på det du säger Demmpa. Personligen städar jag emellertid hellre rotorn/köper ny rotor/aggregat för pengarna jag sparar då jag dessutom byter ofta - då jag av princip vägrar köpa deras filter till ockerpriser. Min Fläktwoods RDKS maskin har vad jag minns- till betydligt vettigare pris- bara ett F5 filter på tilluft samt F3 på utblåset och de har ju liknande rotor som funkat bra i tio år och inte nedsmutsad så kanske inte måste vara F7. Kanske man borde göra två egna filterburkar på vinden anpassat till något lämpligt filter med bra pris...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.