Sätter gipsskivor och undrar hur man gör med kännaren från elgolvvärmetermostaten?

Ska någon kabel dras i vp-rör från termostaten ned till elslingan, eller lägger man enbart en kabel från termostaten ned till golvet bakom kaklet, utan vp-rör? Eller brukar man kanske inte ha någon golvkännare utan någon termostat som känner av rumstemperaturen?

Har aldrig kikat på någon sån här termostat till elgolvvärme, någon som kan förklara?
 
En fundering till; elaren sa rör ut bakom termostaterna (en för vattenburen- och en för elgolvvärme), men har sett att det finns termostater i samma fabrikat som strömställarna och annat (ex jung eller Elko) och då har jag för mig att de monteras på apparatdosa? Går både och eller?
 
EmMi skrev:
Sätter gipsskivor och undrar hur man gör med kännaren från elgolvvärmetermostaten?

Ska någon kabel dras i vp-rör från termostaten ned till elslingan, eller lägger man enbart en kabel från termostaten ned till golvet bakom kaklet, utan vp-rör? Eller brukar man kanske inte ha någon golvkännare utan någon termostat som känner av rumstemperaturen?

Har aldrig kikat på någon sån här termostat till elgolvvärme, någon som kan förklara?
Länge sedan jag la golvvärme, men där ska väl följa med lite svart slang 12mm som du ska dra från termostat och ner en bit in i golvet. Den ska inte hamna förnära slingan. Där ska man sticka ner en givare, och sen ett vanligt vp rör till golvvärmeslingan...

De är så som jag minns det. Kanske har förändrats, allt sånt brukar stå i manualen som man får till golvvärmepaketen.
 
stoppa givaren i ett pvc rör så att du i framtiden KAN byta den om den går sönder..då är det bara dra upp den o stoppa ner en ny
 
om du nu använder termostat med golvgivare lägg ner ett vp rör.lämpligen ett 12mm det förseglad ände som slutar en bit ut i golvet mellan 2 slingor
 
El_-micke skrev:
om du nu använder termostat med golvgivare lägg ner ett vp rör.lämpligen ett 12mm det förseglad ände som slutar en bit ut i golvet mellan 2 slingor
Är det vanligare idag att man använder en termostat som känner av rumstemperaturen än golvtemperatur?
 
*Är det vanligare idag att man använder en termostat som känner av rumstemperaturen än golvtemperatur?*

nej det vanligaste är nog en givare i golvet eller en kombination av dom ...... finns ju termostatrar med inbyggd rumsgivare o uttag för golvgivar som styrs av båda
 
Till T2 hängde det med en svart flexslang för detta ändamål. Tätas i änden för att inte få in fix.

Denna slang är tunnare än ett VP-rör. Vet inte om det är relevant för temperaturkänsligheten?

/Jörgen
 
Golvgivare bör man ha oavsett om själva regleringen går på rumstemp eller ej. Golvgivare har i många termostater funktionen att begränsa temperaturen på golvet så att golvet inte överhettas (och spricker). Detta gäller elgolvvärme. För vattenburen tror jag att man bara kör på rumstemp. Där övervakas ju vattentemperaturen i slingan redan i golvvärmecentralen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.