Jag planerar att köpa en fastighet nu idet närmsta. Det är en stuga som ligger på en ca 17 000 kvm stor tomt. Jag kommer att bygga nytt hus på denna tomt men även behålla det som står där nu. Jag kommer att bygga det nya huset ca 160 meter ifrån det befintliga.

Vad skulle det kosta att dra fram ny el till det nya huset?
Hur går "el gubbarna" till väga, kommer dom helt enkelt att "hämta" elen från det befintliga huset?
Eller hämtas elen från någon annan stans?

Denna tomt ligger ganska öde ute i skogen.

//Micke
 
N
om det redan finns ett el abbonemang i den gamla stugan skall du absolut inte skaffa nåt nytt då du måste betala höga avgifter för det.Ta kontakt med en elektiker så drar han en ny kabel från din elmätare till nybygget.

Om det inte finns el på platsen så lämnar närmaste elnätsbolag en offert vid intresse till dig.
Är det flera km till närmaste kraftledning kommer vi snacka om flera hundratusen i offerten för att dra en kabel med en elmätare på till din fastighets tomtgräns.Sen måste de få servitut och ledningsrätter fram till din fatsighet,ingen som går snabbt så var ute i god tid.
 
Tackar för svaret. Men som sagt strömmen ska "bara" förlängas ca 160 meter från den befintliga byggnaden på samma tomt som jag ska bygga på. Det finns el på tomten.
 
Är det samma fastighet så är det inga lagliga problem att dra vidare från det första huset, men du kan behöva skicka in en ändringsanmälan till din eldistributör, och du kommer troligtvis behöva utöka din mätarsäkring, vilket dom kommer behöva kika på innan du kopplar in allt.

Det bästa är att ta kontakt med en behörig elektriker som kan räkna på utlösningsvillkor och spänningsfall för att utreda vilken typ av kabel du behöver dra, och vilka papper du kan behöva skicka till din eldistributör.

Jag tycker att det låter som att en aluminiumkabel typ N1XE 4G50 dvs 50mm2 för att förhindra spänningsfall då 160m är ganska långt. Kabeln förläggs på 60cm djup i marken, och schakten fodras med 0,6 /rörgravs-sand ca 15cm under och 15 cm ovan kabeln, samt att man förlägger gula varningsband av plast på det innan man återfyller. I väg/vägbank bör man även använda skyddsrör.
 
Tackar än en gång för svaret.
 
N
ok

160m....jag trodde vi pratade typ 16m....

ja är det så långt i mellan så blir det en grov och framförallt DYR kabel,likabra du är förbered på minst 50kr metern.Du behöver den grovaste du har råd med helt enkelt.Din elektriker hjälper dig med arean...den har betydelse av hur mycket ström du behöver....en annan sak att beakta...om du tex har behov av 16a vilket är absolut miniumim, (villa utan elvärme) så kan du inte ha ett 16A abbonemang 160meter längre bort....(selektiviteten)
kabeln (tar) en ampere den med vid sånna längder kommer den säkringen längst bort lösa ut först,ingen höjdare i smällkalla vintern.du får dessutom betala för ström som förvinner i kabeln men ju grövre du har ju mindre förluster.Därför skall man sträva efter en elmätare så nära som möjligt.Har du behov av 16a välj 20 huvudsäkring i gammelstugan,har du behov av 20A (mindre villa med elvärme) så väljer du 25A.
Har du behov av 25a borde du överväga att kontakta elverket för att låta dem ordna ett nytt abbonemang åt dig.
Det de vill ha av dig är färdiggräven kabeldike framtill huset,fasadmätarskåp att sätta mätaren i samt betalt (många tusen) för att lägga ner kabeln i diket samt koppla in 4st trådar och en elmätare.kabeln står de då för (eller du får ändå betala den via offerten) då får alltså betala för en kabel som blir deras egendom:(

Mitt råd,lägg kabeln själv,grov kabel via din elektriker,säkra mer änn du har behov för pga selektiviteten.
Förlusterna på elmätaren blir inte på 100år större änn anslutningskostnaden för ett nytt abb hos elverket.
Vid mitt elboloag Fortum krävs inga blanketter för en ändring i anläggningen annat änn som rör mätaren och dess anslutning och plasering samt byte av huvudsäkring.Du är ansvarig för din anläggning och du skall se till att den är brand och personsäker.Du är ansvarig för att den elektriker du anlitar är behörig.Många elektriker är inte behöriga,den måste man ansöka hos elsäkerhetsverket om....
Om en elanläggning inte håller måttet kan elverket vägra leverans men nu börjar det bli off topic.

Ett tips,sätt en egen elmätare på huset så har du koll på nybyggets elförbrukning.
Jag kan tipsa om var du kan köpa beg billigt,skicka pm.
 
Norrbyn1011 skrev:
ok

Har du behov av 25a borde du överväga att kontakta elverket för att låta dem ordna ett nytt abbonemang åt dig.
Det de vill ha av dig är färdiggräven kabeldike framtill huset,fasadmätarskåp att sätta mätaren i samt betalt (många tusen) för att lägga ner kabeln i diket samt koppla in 4st trådar och en elmätare.kabeln står de då för (eller du får ändå betala den via offerten) då får alltså betala för en kabel som blir deras egendom:(
Kostnaden är inte "enorm" om man kollar vad som ingår i den.

Om dom vill ha 20000 för att ansluta ett nytt abbonemang till dig får du tänka på att det inkluderar deras grävning (utanför tomten), deras ev ombyggnation i nätet för att kunna ansluta dig, och dessutom kabeln hela vägen fram till mätaren.

Drar du från din andra fastighet så får du betala allt själv, dvs om kabeln kostar 60 kr/metern så blir bara kabeln 10000 kr...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.