Hej,

Jag har ett sommarhus med kommunalt vatten där sista biten in i huset är ett gammalt rostigt galvat rör som behöver bytas. Vi har en avstängningsventil (vår) och en brunn på tomten där både det galvade röret och PEM slang syns.
Frågan jag har är hur jag får dit en ny PEM slang in under huset (torpargrund). Jag antar att slangen måste komma in på ca 1.40m djup och det ställer till det då jag måste gräva djup nära husgrunden samt att det är lös sand. Finns det andra sätt att göra detta på än att gräva? Går det att "borra", eller finns det sätt att stabilisera sanden så att man kan gräva säkert?
Tips o råd mottages gärna!

Mvh

Fredrik
 
Isolering av röret är ju ett alternativ för att inte behöva gräva så djupt.

Har ett liknande problem där jag måste få in vatten i huset och jag har gjuten platta. Min befintliga vattenanslutning från brunnen kan tyvärr inte återanvändas (suterränghus och kommunen kommer att ansluta mig på fel sida huset, berg gör att jag måste spränga för att komma runt). Min plan är att istället lägga vattnet under golvet, men ovanpå plattan (invändig isolering i mitt hus) och att isolera slangen ordentligt (samt att den skall gå i ett dränerande skyddsrör). Bekymret för mig kommer då på utsidan, hur skall jag få ned den på frostfritt djup? I mitt fall så kommer jag att både lägga in värmekabel samt att jag kommer att isolera den ordentligt hela vägen på min tomt. Jag försöker få ned slangen ned till berget i alla fall, men det ligger inte djupare än ca 50cm som grundast.

Nu är ju mitt hus åretruntboende, så jag riskerar nog inte att slangen fryser ändå med de milda vintrar vi har på västkusten. (Hoppas! Hoppas!)

Ett annat alternativ är att inte dra in vintervatten alls. Så har mina föräldrar gjort i sitt sommarhus. Problemet för dem är detsamma som hos mig, sommarstugan är byggd på berget. I deras fall naket berg till och med.

Så vad de gör är att de öppnar och dränerar systemet när de åker därifrån på hösten och sedan monterar de ihop systemet på vårkanten. Men de kan även ansluta vattnet om de är i stugan några dagar på vintern (men då måste man låta vattnet rinna lite lätt för att undvika att det fryser). Fungerar dock inte i november då det är för lite isolerande snö då...
 
Tack Packman42!
Bra tips om att isolera. Det hade inte kommit upp som ett alternativ men är ett ypperligt förslag. Jag har varit så fokuserad på att finna information om hur man gräver så djupt i sand. Var också inne på om det kanske finns maskiner som kan borra eller trycka in slangen genom underlaget, men det är helt klart lättare att isolera och kanske bara gräva en meter.
Tack!

Fredrik
 
R
Det finns slang med en slang utanför och värmekabel mellan , klart dyrare men ett alternativ
Isolering , tänk på att all isolering drar vatten , det finns ingen som inte gör det
Annars ett grövre avloppsrör som slang och isolering träs in i . med en V-kabel monterrad
ini slangen som är bäst
 
  • Gilla
femjhansson
  • Laddar…
R
Hur lång bit behöver du ? Har en bit i C-lagret men måste mäta först
Polarrör heter den , den köpes på metervara , det skiljer sig lite på den gamla typen som hade
en V-kabel som skulle kopplas på ett speciellt sätt och olika färg på ytterslangen .
Såg nu att dom övergått till annan typ av V-kabel
 
Det går inte att dra en ny PEM-slang i det galvade röret? Beroende på dimension kanske du kan få igenom en 25mm PEM-slang?
 
Krilleman
Gamla galvade rör brukar det inte vara så mycket hål kvar i.
 
Vi drog en ny PEM slang i det gamla vattenröret för några år sedan. Ett jädra jobb att få igenom den då röret var ganska igensatt men efter mycket rengöring gick det till sist att skjuta igenom (y)
 
Sammy_j Sammy_j skrev:
Vi drog en ny PEM slang i det gamla vattenröret för några år sedan. Ett jädra jobb att få igenom den då röret var ganska igensatt men efter mycket rengöring gick det till sist att skjuta igenom (y)
Hej, ser att inlägget är gammalt men testar ändå. Funderar på att göra samma sak har du några goda råd samt håller lösningen än idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.