Hej, planera att sänka taket till köket och passa på att fälla in spottar i det. Ska fälla in spottarna på en yta 2x4m och ha 8 st. Mitt i rummet har jag takdosan. KOmmer sänka taket 10 cm cirka.

Jag ska sätta gipstak på regelavstånd 60 cm. Kommer troligtvis att ha 2 transformatorer till spottarna. Hur löser man eldragning smidigast?

Det kommer bli stängda utrymmen där spottarna placeras. Hur kopplar man ihop dem med transformatorn enklast?


/Joakim
 
Om vi börjar med din egentliga fråga: Du lägger VP rör, och drar värmetålig kabel i rören.

Och då kommer vi till det du bör tänka på. De flesta spottar som är lämpliga ljusstyrkemässigt för det du tänker göra, kräver betydligt mer än 10cm utrymme uppåt (nu antar jag att du har tak av brännbart material). Mer normalt är 15-18 cm. Detta löser man normalt genom att sätta skyddsburkar som i ditt fall alltså skulle behöva sågas hål för i det befintliga taket.

Lite beroende på vilka kombinationer av skyddsburk och spot som du väljer så kan du låta transformatorerna ligga uppskjutna bredvid en spot. Då har man en transformator som skjuts upp igenom hålet och puttas in en bit så långt från lampan som möjligt. Alternativt så får du ordna med en egen lucka i taket (eller doslock) där du lägger upp spottarna.

Tänk också på att du får ha maximalt 2 meter från transformator till den spot som sitter längst från transformatorn. Detta gäller de flesta s.k eletroniska transformatorer. Kravet handlar främst om att en sådan transformator skickar ut radiostörningar på ledningen. men kravet finns från tillverkaren och måste följas oavsett om man är orolig för störningar eller ej. Ingen har kontrollerat att transformatorn inte börjar brinna om kravet ej följs.
 
Tack för svaret.

Men hur drar man enklast kabeln ifrån spotten till transformatorn då spottarn kommer vara i instängda pga reglarna?

/Joakim

 
Du får ju borra hål i reglarna och dra igenom VP rör om du inte kan leda det förbi regeln.
 
Man får väl borra hål i reglarna på lämpliga ställen, det måste ju vara det enklaste

/Funkis
 
lånar tråden lite..

ifall man nu har betongtak och vill sänka taket. Då räcker det väl med ca 10-15cm sänkning och sen dra vanlig kabel från lamphålen? Eller måste man använda värmebeständig kabel? Kan man inte bara klamra typ EKLK kabel på reglarna och koppla ihop spotsen?
 
Om man ska lägga kabel i vägg, undertak mm. skall man bara fästa den i ändarna där man kan lossa den, orsaken är att om man måste byta ut den kan man knyta på en ny kabel och dra med den gammla. Och det finns ingen orsak att använda eklk utan använd ekk. Men tänk på att ledningarna inte ska vara för långa särkild om man har lågvolts (12 volt) på grund av spänningsfall och för att vissa "trafos" genererar störningar och långa ledningar verkar som en antenn.
 
Kabeln skall vara värmetålig oavsett om du har betongtak eller ej. Ocha oavsett om du har 12V eller 230V spottar (däremot så TROR jag inte att man behöver värmetålig kabel om du har max 20W spottar.
 
hempularen skrev:
Kabeln skall vara värmetålig oavsett om du har betongtak eller ej. Ocha oavsett om du har 12V eller 230V spottar (däremot så TROR jag inte att man behöver värmetålig kabel om du har max 20W spottar.
Nu är jag inget proffs på kablar men för mig ser det ut som vanliga lampsladdar som följer med i paketet om man köper ett helt kit. Men dom ska man inte använda då?
 
Följer de med som ett kit så bör man ju kunna anta att de har rätt temp. klassning. Den värmetåliga kabeln som ex. elbutik.se säljer, är ganska lik vanlig lampsladd, men den är iofs på 1,5 kvmm. Lampsladd brukar vara på 0,75 kvmm.

 
Jag råkar ju vara proffs och kabeln MELLAN anslutningsdosorna som följer med dom flesta spottar behöver EJ vara värmetåliga, däremot från anslutningsdosan till lamphållaren.
Lampsladdar är ej godkända för fast montage och man får inte lägga sånna löst i undertak.
Det som följer med i nått kit som nån kines har packat ihop kanske inte stämmer med våra regler, jag skulle tro att dom skickar samma packet till dom flesta länder. Använd EKK mellan anslutningarna och ev nån kopplingsdosa EKK kostar kanske en 8-10:-/meter och en kopplingsdosa 20-25:-
 
Tack för alla input. Lite olika bud dock ;)

Ska summera och se om jag fattat rätt:

Jag ska ha 12 volts halogen spot med trafo.

Ska ha 2 st trafo och behöver då 2 st koplingsdosor. Mellan takdosan och kopplingsdosorna drar jag EKK eller VP-rör och FK kabel. Mellan trafo och kopplingsdosan drar jag EKK. Kabeln mellan trafo och spotten ska vara värmetålig och kommer dra den löst liggande i innertaket.

/Joakim

 
Hur var det med taket. Är det betong tak eller liknande, annars måste du ju antingen sänka mer eller sätta upp skyddsburkar.
 
Då känner jag mig lite lugnare. Däremot så skulle jag om jag vore er göra ett prov med någon eller några sådana spottar först. Vi tvekade länge om vi skulle köra med 20w spottar eller satsa på ordentliga (50w) spottar. 20w modellen var ju attraktiv just för att slippa sätta upp burkar. I vårt fall hade vi masonit råspont, och torvisolering. Vågade inte köra de klena spottarna utan tog straffet och sågade upp hål för skyddsburkar. Fick ner en halv kubikmeter torv, det mesta i nacken innaför tröjan.

Slutresultatet blev väldigt bra. Nu vet jag ju inte hur bra det kunde blivit med 20w spottar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.