egentligen? Exempelvis till ett sovrum? Skall man börja med en kopplingsdosa som sedan grenas ut i ett stjärnnät till vägguttag och takdosor? Samt ned till strömbrytare för taklampan? Det är väl max 2000 watt per säkring? Så från varje sladd från säkringsskåpet kan man räkna antal uttag, lampor etc..?

Några tips?

Mvh Ingvar
 
Endast behörig installatör får lov att utföra nyinstallation så jag tycker inte att du behöver fundera mer på det.

Att utföra elinstallationsarbete utan behörighet är olagligt. Det kan jämföras med att köra bil utan att ha körkort och kan leda till att man döms till böter eller fängelse för brott mot elinstallatörsförordningen.

För att svara diplomatiskt på en del av frågorna så kan man säga att svensk standard rekommenderar max 10 objekt på gruppledning för kraft & belysning tex. uttag, belysningsarmaturer mm. Dock tål naturligtvis normalsäkringen 2300W, spänningen (230V) gånger strömmen (10A).

Planera gärna anläggningen och fundera ut placeringar av uttag, strömställare osv, men låt sedan för guds skull en behörig elinstallatör göra jobbet!
 
Bob_the_builder
Att något inte är tillåtet att utföra själv behöver kanske inte betyda att det inte är intressant att veta hur det går till?

Jag är också intresserad av det här, om inte annat för att planera för och dra rör (jo, jag vet att det också är installation=förbjudet om man lusläser starkströmsföreskrifterna). Jag ska också försöka komma överens med en installatör om att få dra trådarna själv och sedan låta honom kontrollera och koppla.
 
Hmm, givetvis får man vara intresserad. Jag tyckte mig bara läsa lite mellan raderna här...
Dessutom kunde jag inte nog understryka det faktum att det är olagligt, alla kanske inte är medvetna om det. I slutändan gör ni som ni vill ändå, men lite information om att man bryter mot lagen skadar nog inte.
 
Men rör och dosor får man väl installera själv?
Trodde t.o.m. att man fick dra tråden medans själva inkopplingen/påkoppling och godkännande måste skötas av behörig person.
 
Hej,
kopplade 3-fas spis i fritidshuset i mars 2002.
Ledningarna drog vi själv. Inkopplingen samt
utöckningen av centralen - gjorde vi själv.
Under arbetets gång hade vi sällskap av en
75 årig pensionerad elektriker som tyckte det
var alla tiders, jättekul, kanon osv att lära folk
det där med el.
Vi hade jättekul och lärt oss mycket samt
säkerheten att allt granskades av en behörig.

Har du någon "gubbe" i släkten eller känner till
någon bekant så fråga bara....

 
är det inte så att det är lagligt om behörig elektriker överser arbetet?

intresserad av att få veta det en gång för alla själv...

:)
 
Enligt min lysmask så är det OK för vem som helst att förlägga rör och dosor samt dra kabel, sen måste en behörig elektriker koppla ihop det hela.

Samtidigt så är det väldigt svårt att få någon elektriker att jobba på det sättet, de vill gärna göra det mesta själva för att vara säker på hur det ser ut. Det är ju deras licens som ryker om nåt går fel.

Dessutom kan du vara ganska säker på att en erfaren elektriker jobbar ganska mycket snabbare än dig så det är inte så jättemycket att vinna på att göra det själv, såvida man inte tycker att det är jättekul.

Vi har gemensamt gått igenom ritningar och gjort ändringar, ritat på väggar och diskuterat olika lösningar, sen small det bara till så hade vi rör och dosor överallt.

Jag kommer själv att komplettera med en del tomrör för högtalarkabel och larmsensorer, det är ju inte direkt starkström
 
Vi delade upp jobbet litet. Merparten gjorde elektrikerna, men att sätta fast dosor, spåra i lecaväggar etc gjorde vi. Till saken hör att jag som en del av min utbildning måste elplanera ett helt hus och tenda elsäkerhetsföreskrifterna, men det var för 20 år sedan.. ;)
 
;)

Tänk inte bara på vad lagen säger, tänk på att försäkringsbolaget kan göra en besiktning vid brand och underkänna utbetalning om det visar sig att man inte använt behörig installatör.
I mitt fall drog de behöriga elektrikerna om ganska mycket av det som "kompisgänget" fixat, då det händer ganska mycket inom elbranschen nu, så de ville inte alls stå för de "gammalmodiga" arbeten som gjorts!

Helena..
Sverige Stugan
 
frasse skrev:
Enligt min lysmask så är det OK för vem som helst att förlägga rör och dosor samt dra kabel, sen måste en behörig elektriker koppla ihop det hela.
Du måste faktiskt ha elbehörighet för att dra tomrör. Orsaken är inte att en massa hemmapulare har skapat en våg av bränder utan för att det blev problem på de stora byggena.

En elektriker är dyr i drift, därför drogs tomrören tidigare av de vanliga byggjobbarna med resultatet att när elektrikern kom till bygget så fick han dra om alla felmonterade tomrör och till slut tröttnade elektrikerförbundet och det infördes behörighetskrav även på tomrör.
 
Där ser man, får väl fråga honom igen, det är ju bra att veta hur det egentligen ligger till.

 
Jag tycker att det verkar som om det är lika bra att dra själv.
Visst tar det längre tid, men det beror inte på att den professionelle montörens överlägsna yrkesskicklighet, utan oftast på att han drar färdigdragen flexslang.

Kors och tvärs. Många eljobb jag sett på sista tiden har sett för jävliga ut.

Dessutom är det mycket, mycket svårare att dra om  eller komplettera en flexslang jämfört med ett vp-rör.

Men inkoppling, planering och logik bör göras av en behörig elektriker.


Edit: man ska stava rätt också...
 
Jamen gör en kompromiss då? Flexrör med färdig kabel men koppla inte in den för gudsskull. Du kan ju be elktrikern att gör en grundinstallation = spis,belysning kök, hall, vardagsrum, badrum. Det är bara så att du har besiktat eländet, sen så kan du ju be någon elbehörig dra resten för en rund slant.
/E
 
Tack för all input. Det finns många synpunkter, en är förståss att man inte vill betala överpriser på elmaterial från elkillen när samma grejer kan köpas på närmaste byggfirma för bråkdelen. Några 100 000 tänkte jag inte betala för elen till mitt hus, icke sa nicke.

Dock har jag nog tänkt att inte själv koppla några trådar, även om logiken verkar hur enkel som helst när man tittar in i ett kopplingsskåp. Fast hemmapulare kan ju alltid göra fel förståss. Att få ett antal volt genom kroppen är ju heller inte så skönt.

Fast vet ingen principen för att dra själva rören? Stjärnnät, seriellt eller hur brukar de göra? 30 cm upp från golvet för uttag och 100 cm för strömbrytare? Var brukar man sätta kopplingsdosorna, i taket?

Hälsar Ingvar

PS. Det där med lagen skall man nog inte ta så allvarligt på, dock att göra ett fel som sedan gör att någon blir skadad är ju inget man vill medverka till...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.