Hej!
Håller på och funderar kring en obyggnad i vårt hus med bl..a ett nytt badrum. För att lösa avloppsfrågan skulle jag behöva dra avloppsledningar "på tvärsen" över delar av befintligt golvbjälklag. Är det möjligt, i så fall hur gör man?
Tacksam för tips!
/Hubbe
 
Det är lite komplicerat att dra avlopp "på tvärsen" i ett bjälklag. Det är något man försöker undvika även vid nyproduktion.
För att kunna göra det så krävs det att man gör avväxlingar. Dessa är i sin tur beroende på vilka lastfall som är aktuella vid just de bjälkarna i hust ditt bjälklag.
För att inte riskera sättningar eller ras så bör du låta en byggkonstruktör titta på det och göra förslag för hur du skall avväxla.

Det finns som sagt en anledning till att man försöker rita våtrumsenheter rakt ovanför varandra så man slipper sneddragningar.
Du kanske skulle titta över dina ritningar igen.
 
Precis, det skall projekteras på ett tidigt stadium! Speciellt 110-rören de bör/skall inte dras tvärs ett 220 bjälklag över huvud taget. Dessa råd/tips gäller dessutom för ventilation också ;)
De mindre dimensionerna kan du dock dra på tvären genom att borra i centrum på bjälken samt att förstärka golvbjälklaget där genom att ex. limskruva dit plyfaremsor på båda sidor om hålet!

http://www.familjenlindstrom.se/images/golvbrunn_0.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/vvs.jpg
 
Jag har 1meter lång 4mm plåt på båda sidor om bjälken där jag borrat hål dock bara för ett 75rör plåten har jag skruvat fast med ett gäng skruvar. Jag flyttade toastolen för att just slippa borra mer i bjälklagret. Blev till o med en bättre planlösning på toaletten efter detta  :)
 
Det går bra att gå igenom bjälkar om man förstärker ordentligt med 22mm limmad och skruvad plyfa. Det beror också på vilken dimension bjälken har förståss.

Enklast är att göra förstärkningen innan man tar upp hålet. Förstärkning ska göras på båda sidor om bjälken och helst på ett ställe där balken är lågt belastad. Ovanför bärlina eller mellan två tätsittande bärlinor. Kontrollera hur dina väggar på undervåningen går med andra ord.

Det skadar inte att be en konstruktör komma ut och titta.
/CC
 
Obs: Om bjälken fortsätter kontinuerligt förbi bärlinan så är det inte lämpligt att gå igenom just där.
En kontinuerlig balk har sitt maxmoment vid de inre stöden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.