Hej.
Har lite dåligt med uttag i sovrummet och skulle vilja ha fler uttag.
I rummet har jag bara infällda uttag men tänkte att det borde ju gå dra utanpåliggande från ett infällt uttag.
Hur gör jag det enklast?
Finns det enkom infällda uttag som är förberedd för att dra utanpåliggande från?
 
Googla på Förhöjningsram Eluttag.
 
D docboy skrev:
Hej.
Har lite dåligt med uttag i sovrummet och skulle vilja ha fler uttag.
I rummet har jag bara infällda uttag men tänkte att det borde ju gå dra utanpåliggande från ett infällt uttag.
Hur gör jag det enklast?
Finns det enkom infällda uttag som är förberedd för att dra utanpåliggande från?
En elektriker som var hemma hos mig borrade bara snett in mot dosan och fortsatte med kulo-kabeln. Jag vet inte hur rätt det är, men risken att borra i den lilla stumpen inspacklad kulo är minimal.
 
  • Eluttag med snett borrade rör för kulo-kabel i vägg och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Tack för svaren.
Det är alltså denna jag behöver. Visste inte att den fanns. Tack! Schneider Electric förhöjningsram för Renova 2-vägs eluttag, svart plast, visas på hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
D docboy skrev:
Hej.
Har lite dåligt med uttag i sovrummet och skulle vilja ha fler uttag.
I rummet har jag bara infällda uttag men tänkte att det borde ju gå dra utanpåliggande från ett infällt uttag.
Hur gör jag det enklast?
Finns det enkom infällda uttag som är förberedd för att dra utanpåliggande från?
Jag blev upplärd av min elektriker att göra precis som på bilden ovan, dvs man borrar ett håll snett in i dosan och drar kabeln därigenom. Så gör jag.
 
D datja skrev:
Jag blev upplärd av min elektriker att göra precis som på bilden ovan, dvs man borrar ett håll snett in i dosan och drar kabeln därigenom. Så gör jag.
Faktiskt långt snyggare än de fula och klumpiga förhöjningsdosorna.
Jag tycker inte Renova ersätter äldre stil, som är smäcker i utformningen, särskilt väl.
För att inte tala om deras "kulodosor". :surprised:
 
Det där med sned borrning in i dosan är ett väldigt vanligt utförande. Gäller bara att hålla undan trådarna i dosan så de inte skadas av borren.
 
  • Gilla
mercedes 123
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Faktiskt långt snyggare än de fula och klumpiga förhöjningsdosorna.
Jag tycker inte Renova ersätter äldre stil, som är smäcker i utformningen, särskilt väl.
För att inte tala om deras "kulodosor". :surprised:
Men detta gäller ju att gå ut från dosan till en ny. Den nya behöver ju förhöjning. Men det var kanske det du menade?
 
Till det nya uttaget väljer man en modell avsett för utanpåliggande montering. Då behövs ingen extra förhöjning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.