Jag har vatten framdraget till tomtgränsen vid mitt fritidshus. Det är framdraget i form av en 32mm pem-slang som sticker upp några decimeter ur jorden. Jag har också ett på- och avstängningsvred på samma plats.

Det jag vill göra är att dra fram sommarvatten på en stolpe med ett vattenutkast 25 meter in på tomten. Vattnet ska både användas att dricka/laga mat/diska samt till trädgårdskötsel. Platsen där jag vill placera stolpen ligger flera meter högre än vattenanslutningen vid tomtgränsen. Eftersom vattnet endast är tänkt att användas på sommarhalvåret och tomten till stor del består av berg, tänker jag låta slangen ligga bara någon decimeter under markytan och bitvis uppe på markytan.

-Hur ordnar jag med tömning nere vid tomtgränsen?
-Finns det någon nackdel att använda en förminskningskoppling vid tomtgränsen och gå över till 25mm pem-slang fram till vattenutkastet?
-Vilka komponenter behöver jag köpa in (metall eller plast)?

Tack på förhand!
 
  • 32mm pem-slang som sticker upp ur marken bredvid en trädstubbe omgiven av löv och barr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 32mm pem-slang sticker upp ur lövbevuxen mark på en tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett skogstäckt fritidshustomt med bergig terräng och en 32mm pem-slang som sticker upp ur jorden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som glad amatör hade jag skarvat på med 32 slang och krafsat ner så gott det går.

Avtappningen in man ju lösa med en t-koppling och en ventil som man öppnar för att tappa ur, dvs man öppnar i båda ändar så att vattnet kan rinna ur.

Brukar själv köpa kopplingar på Rinkaby rör och kopplingar i mässing sk. PRK är väl att föredra.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.