Nu har vi äntligen fått fiber. Hurra!!!

Skaffade snabbaste möjliga uppkoppling (1000/100 Mbit/sek från Bahnhof) för att se hur snabbt internet vi kan få.

Kopplar man en cat 5e tråd (det enda jag hade hemma) direkt mellan datorn och switchen man fick från leverantören så kommer man upp i 857 Mbit/sek som bäst.:)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kör man genom routern går det inte lika snabbt dessvärre.

Hursomhelst, hur drar jag fibersladden till switchen i ett vp-rör? Har aldrig gjort detta förut, bara sett på när elektriker gjort det men då inte lagt det på minnet. Jag är helt rudis på detta men vill helst fixa detta själv (om det går).

Så här ser det ut:

Här kommer fibern in i huset.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut på insidan av huset på källarväggen (ljusomvandlaren).
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I något av dessa hål vill jag dra fiberkabeln, vilken vet jag inte.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser ni fibersladden som jag vill dra i röret.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här tror jag fibersladden skulle titta fram.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snälla hjälp.
 
Redigerat:
Det är ingen "fibersladd" du behöver, du behöver datakabel. Det finns att köpa på löpmeter. Dessutom behöver du två modularproppar och en modulartång plus lite kunskap om hur du ska koppla propparna.
För att få igenom kabeln i slangen behöver du dragfjäder, finns att köpa på t. ex. Bauhaus och Hornbach.
Övrigt borde finnas på Kjell & Co eller liknande.
 
peternicklas
Du ska köpa en TP kabel för CAT 6. Kostar c:a 8 sek/m. Sedan som Mussli skrev lite saker för att koppla ihop det.
 
Fibersladden jag vill dra är tydligen en "patchkabel" och en sådan har jag redan. Tror den är 25 m lång. Alltså det är kabeln som går från ljusomvandlaren till tjänstefördelaren (en Raycore RC-CP9) som jag vill dra i röret. Så här ser det ut:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag bara trycka in den tills den tittar fram eller måste jag dra den (hämta den) från andra sidan?

Och hur ser en sådan där dragfjäder ut?
 
Redigerat:
tommib
Ja, det där är en fiberkabel, inte Cat6 eller något annat. Problemet med den är att den är kontakterad, med en ganska stor och klumpig kontakt. Har du mer än en mild böj i röret är det inte säkert att du kommer förbi. Det är inte heller säkert hur mycket fibern gillar drag i längsriktningen på kontakten.

Rätt sätt att lösa det är att ta dit en fiberinstallatör som trycker igenom en okontakterad fiber och kontakterar den efter att den är igenom.

Det andra sättet att lösa det är att sätta även "tjänstefördelaren" bredvid överlämningspunkten i källaren och sedan dra det behövda antalet nätverkskablar (troligen tre, Data/TV/Tele) till din central.

Det tredje sättet att lösa det är att göra ett försök att dra igenom fiberkabeln. Då köper du en dragfjäder, t.ex. denna
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...-flexslangar-med-tillbehor/dragfjader-402208/
Den trycker du igenom röret. Sedan kommer det svåra, du måste få fast fiberkabeln på fjädern. En vanlig kabel skalar man och tvinnar fast. Denna kan du inte göra så med. Mitt förslag skulle nog vara att göra som en ögla av eltejp eller liknande seg tejp som du fäster i fiberns längsriktning. Därefter sätter du ihop dragfjädern och fibern med dess ögla med lite ståltråd eller mer tejp. När du drar, dra väldigt försiktigt. Ni ska vara två för detta, en som drar och en som puttar på, det är jätteviktigt. Sen är det bara att hoppas att det inte är några tvära böjar på röret...

Lycka till!

Edit: Jo, jag skulle kolla hur mycket en ny kabel kostar och var man kan köpa den om du råkar dra sönder din kabel. Du vill ju inte vara utan internet....;)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
C
Hur ligger ut- respektive insidan i förhållande till varandra? Är det bara precis på andra sidan väggen? Eller har du en "transporsträcka"?
 
I brist på dragfjäder kan man ta en tuss av någon sort (flirtkulor är det väl ingen som har hemma), knyta in den i ett snöre och sedan suga med dammsugaren. Då får man igenom snöret och sedan kan man dra.

Reservkabel kan man t ex köpa hos Direktronik men det finns olika sorter och det är inte alltid enkelt för ett otränat öga att se skillnaden.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag blev nyfiken på hur en sådan där dragfjäder såg ut och hittade det här inlägget:

monostump skrev:
Dragfjäder är jättebra vid kortare sträckor men blir givetvis knöligare ju längre sträckningen är...
Också stor betydelse om det är klassiska VP-rör eller flexslang...

Ett riktigt stalltips som jag anammar mycket numera. (Krävs dock mestadels två pers om man inte är lite kreativ)

Köp vanligt murarsnöre på byggmax. Knyt fast en liten boll av bomull eller papper en bit in på ändan. Låt 5-10 cm vara löst i ändan eller knyt dit ytterligare en mindre "boll"
. Fram med dammsugaren och sug i andra ändan. Det flyger igenom. :)
Sen kan man knyta fast dragfjädern eller kablarna direkt i tråden och dra tillbaks. Färdigt! *tummen upp*

29.90:- för 125 meter hos billighetsbygghandel.... :)
Så jag tog ett trädgårdssnöre (som jag tror är gjord av gjute), band fast två mycket små bomullstussar 5-10 cm emellan i änden av snöret och lät dammsugaren suga fram tråden. Band sedan fast tråden i fibersladden och drog tillbaka den genom röret. Behövde ingen dragfjäder. :)

Gustaf hjälpe mig i andra änden.

Jag sparade många sköna tusenlappar på denna heroiska insats. För pengarna ska jag köpa en bättre router. Stort tack för hjälpen. Nu ska jag bara sätta fast resterande kabeln i taket i källaren så att vi inte snubblar på sladden när vi går ner till tvätten, men det får jag fixa en annan dag. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
cpalm skrev:
Hur ligger ut- respektive insidan i förhållande till varandra? Är det bara precis på andra sidan väggen? Eller har du en "transporsträcka"?
Ca 10 meter behöver den matas.
 
C
Per Eskilsson skrev:
Ca 10 meter behöver den matas.
Härligt att det löste sig utan överraskningar :cool: 10 meter och ett par böjar hade med lite otur kunnat bli j-kligt knepigt med den kabeln.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Hoppas att du var noggrann och satte på hattarna på fibern! Inge bar med en massa gojs på fibern som du sen trycker in i utrustningen.
 
Jag vet inte riktigt vad du menar med hattarna på fibern. Jag drog ut kontakten enligt alla konstens regler och satte in den igen. Internetuppkopplingen funkade bra efter jag hade kopplat ihop allt men jag har inte mätt hastigheten på nytt. Får göra det när jag kommer hem idag. Vill ju inte ha sämre hastighet bara för att det kommit mellan något smuts.
 
Exempel på hatt:
2015-06-29 14.56.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hama65
  • Laddar…
Aha, nä några hattar har jag inte sett. Hoppas jag inte fick med mig smuts in i utrustningen. Vi får väl se om uppkopplingen plötsligt är sämre än tidigare. I sånt fall kan ju det vara orsaken. Fortsättning följer..
 
Funkar som med evglasögon du har på näsan. Får du ett avtryck mitt i synfältet blir det inge bra. Skall du rengöra behöver du special prylar till fibern. Inte så bra att bara torka med nått för då kan du få repor/skador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.