Mellan tryckvakten och hydroforen sitter den här kopplingen och droppar lite lätt. Det är i skarven mot "aqua..." det läcker. Delen är utan något att ta fäste på och är gängad inuti över och under. Så hur drar jag den på bästa sätt med hjälp av delarna runt om? Det ska bli tätt både där och i de andra kopplingarna samt att jag inte kan sno runt tryckvakten utan vidare. Förslag? Vill gärna veta innan jag plockar isär.
Läckande koppling mellan tryckvakt och hydrofor märkt med "AQUAME..." och synlig blå färg där det droppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



VVS-installation med droppande koppling vid en hydrofor, tryckvakt och mätare, behöver åtgärdas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver två rörtänger först och främst.
Därefter lossar du den stora muttern under rörbiten, det ser ut som en union-skarv.
Den är två lätt koniska ytor som spänns mot varandra, så lossar du den, kan du spänna i rörmuffen utan att skruva loss andra delar.

Sen kan du spänna rörmuffen. En rörtång på muffen, och en på ventilröret ovan. Spänn 1/4 varv och återmontera för att se om det är tätt. Om inte, så får du lossa allt och lina om rördelarna.

Union-skarv
http://www.rinkabyror.se/artikel/metall-union-rak-10/
 
Ok, tack. Jag kunde hålla med tången på muffen och dra den övre grunkan med en nyckel. Tyvärr inte tillräckligt, så jag får ringa in en vän med tång och göra om ordentligt.
 
Om det är en gammal linpackning som hårdnat tror jag inte den går att dra åt, utan behöver lindas om.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.