Jag vill dra ett värmerör från panna till en fördelare som tar hela huset, dragningen är från pannrum, genom konstruktion till ett fördelarskåp. Ska leverera 9kW, enligt Heat Geeks tabell här behöver jag då minst 28mm rör: https://www.heatgeek.com/does-my-pipework-need-upgrading-for-a-heat-pump-with-cheat-sheet/

Dragningen är cirka 2m, gånger två då för returen, så fyra meter rör.

Jag tror jag antingen kunnat göra det här med PEX eller med kopparrör.

Mitt problem:

- Jag hittar inte PEX i den här dimensionen som metervara, enbart 25-50m rullar?
- Jag hittar ingen rörbock för kopparrör i den här dimensionen under 4000kr

När jag bockat rör i den här storleken utomlands - USA - är en rörbock ett enkelt handverktyg med en lång manuell hävarm som kostar typ 650kr för en finare modell, typ en sån här. Finns det sådana mer modesta rörbock att köpa i Sverige?

Eller bättre att försöka hitta någon som kan sälja 4m PEX till mig? Eller något helt annat alternativ?

Hade kunnat sätta fördelaren vid pannan istället men det blir så sjukt mycket rör genom källarmuren..
 

Bästa svaret

Vad för vinklel på bockarna, det finns 45 och 90 grader böj ( inte knä ) som du kan mjuklöda och det håller och får läggas i golv och väggar. Men inga skravar på vatten, VV och KV får göras i dito.
 
J jonaserik skrev:
Vad för vinklel på bockarna, det finns 45 och 90 grader böj ( inte knä ) som du kan mjuklöda och det håller och får läggas i golv och väggar. Men inga skravar på vatten, VV och KV får göras i dito.
Två stycken 90 grader, per rör då, så fyra 90-grader totalt.

Menar du att mjuklöddade skarvar är okej att bygga in och inte räknas som skarv? Eller det är okej eftersom det är till värmen och lägre tryck?

Om det gått att göra med nån färdig böj vore det ju perfekt
 
J jjdh skrev:
Jag vill dra ett värmerör från panna till en fördelare som tar hela huset, dragningen är från pannrum, genom konstruktion till ett fördelarskåp. Ska leverera 9kW, enligt Heat Geeks tabell här behöver jag då minst 28mm rör: [länk]

Dragningen är cirka 2m, gånger två då för returen, så fyra meter rör.

Jag tror jag antingen kunnat göra det här med PEX eller med kopparrör.

Mitt problem:

- Jag hittar inte PEX i den här dimensionen som metervara, enbart 25-50m rullar?
- Jag hittar ingen rörbock för kopparrör i den här dimensionen under 4000kr

När jag bockat rör i den här storleken utomlands - USA - är en rörbock ett enkelt handverktyg med en lång manuell hävarm som kostar typ 650kr för en finare modell, typ en sån här. Finns det sådana mer modesta rörbock att köpa i Sverige?

Eller bättre att försöka hitta någon som kan sälja 4m PEX till mig? Eller något helt annat alternativ?

Hade kunnat sätta fördelaren vid pannan istället men det blir så sjukt mycket rör genom källarmuren..
28 mjuk koppar hittar du inte i några kortare längder heller. Eller tänkte du varmbocka kopparröret?
Men det e väl bara att köra dolda kopplingar vilket är ok på värmesystem i synnerhet om du inte har automatisk påfyllning.
 
J jjdh skrev:
@jonaserik holy bananas du har sparat mig massa pengar, hade helt missat att reglerna kring skarvar inte gäller värmeinstallationer.. miljoner tack!

[länk]

@Installation ja var inne på att varmbocka, men det verkar ju helt onödigt hela grejen om man får sätta skarvar, tack och lov. Kan jag lägga dom pengarna på en fin bock för små dimensioner istället!
Provtryck ordentligt så är du hemma det är ju inget större systemtryck.
 
  • Gilla
jjdh
  • Laddar…
J jjdh skrev:
@jonaserik holy bananas du har sparat mig massa pengar, hade helt missat att reglerna kring skarvar inte gäller värmeinstallationer.. miljoner tack!

[länk]

@Installation ja var inne på att varmbocka, men det verkar ju helt onödigt hela grejen om man får sätta skarvar, tack och lov. Kan jag lägga dom pengarna på en fin bock för små dimensioner istället!
Om jag inte läste fel så var 2 meter nkel för dig och rör idag är mellan 2 - 2,5 meter, nästa sreg är 6 meter.
 
Om du ändå väljer att gå på PEX-spåret så har jag 28mm liggandes då jag inte ville skarva kopparrör i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.