Hej

I tvättstugan har jag följande brytare. Kabeln som kommer nerifrån är från tvättmaskin. Verkar vara anpassad för trefas, man kan skymta hur nollan kommer där uppe och sedan vidare till sockerbiten. Tvättmaskin har fas, nolla och jord. Men den dragavlastas inte på något sätt.

Nu har vi gjort om tvättstugan så att den även innehåller skötbord, ganska nära denna brytare (självklart har den lock, om någon undrar det). Eftersom barnen kan komma åt och dra i kabeln till tvättmaskinen så vill jag se till att det är någorlunda säkert. Kan man dragavlasta kabeln separat? Hur gör jag det bäst i så fall?
 
  • IMAG0189.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör byta ut hela den där blanka "muttermojängen"nedtill mot en "förskruvning med dragavlastning". Se till att få rätt storlek som passar det gängade hålet i brytaren och som passar tvättmaskinkabelns storlek.

Exempel, säkert fel storlek:
Rutab

Nån annan har säkert bättre förslag på exakt vilket utförande som bör användas.
 
OBS att det finns förskruvningar vars syfte endast är att täta mot fukt/vatten, och att det finns förskrivningar som också "utlovar" dragavlastning. Välj den sorten som utlovar dragavlastning.
 
Jag är rätt säker på att gängan var/är 18,6 mm eller 22 mm, dragavlastningar/tätningar i dom dimensionerna finns hos alla elgrossister och många elfirmor
 
Jag såg att det satt en plugg till vänster om förskruvningen som såg ut att ha lika stor gänga som det hål där förskruvningen sitter. Mätte gängan på den pluggen (alltså inte gängan i hålet) och dess ytterdiameter var 22,2mm. Enligt sidan som yxis länkade till på rutab borde det bli en PG16 då?

Kabelns diameter är 8,3mm. Enligt rutab var PG16 till för kabeldiameter 9-13 mm. Kan ju vara så att jag tryckte ihop kabeln något när jag satte skjutmåttet där, men den verkar vara i minsta laget. Kan det funka? Eller finns det någon övergång att köpa från PG16 till PG13,5 eller PG11?
 
Ja, då är det en Pg16/Pr22.5 du ska ha.
Det finns förskruvningar med extra stort spann på tillåten kabeldiameter (reducerad) genom att de har flera ringar med gummi. Det finns också övergångar till mindre gänga att köpa. Det beror bara på var du kan få tag på dessa. Annars går det bra med några lager eltejp runt kabeln.
 
Oavsett dragavlastning ska ledarna i kabeln som går ut till TM klippas så att elfaran minimeras om man tar i och lyckas dra ut den. Dvs jordeledaren ska vara "längst" och fasledaren kortast, så att det blir fasen som slits loss först om man lyckas dra ur kabeln. (ligger kabeln i en böj som man kan kliva på , kommer inte en förskruvning att hålla kvar den)
 
Tack för tipsen alla! När jag har vägarna förbi en elbutik så ska jag skaffa en sådan, var ju en riktigt billig peng det handlade om. När jag sedan pillar dit den ska jag även passa på att klippa till rätt längder på kablarna, som du föreslog PST. Igen, tack för de goda råden!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.