Vi funderar över olika offerter för att dränera krypgrund i vår vinkeldel. Samtidigt funderar jag på om det är nödvändigt överhuvudtaget.
Krypgrunden står på en slät berghäll ca 40 cm under jorden. Berghällen sträcker sig ut plant på tomten. Dvs grundvattnet bör inte komma in. Vi har avfuktare i grunden och inga fuktproblem.
Men nu skall vi göra iordning tomten en gång för alla och vill göra ordentligt då vi inte vill ta in en grävskopa i framtiden.
Vad är rekommendationen? Skall vi omdränera och isåfall hur? Platonmatta eller Isodrän?
Huset är byggt -40 och saknar idag helt dränering för vinkelbygget. Den andra delen av huset med källare har dränering som skall omdräneras.
 
Redigerat:
Tacksam för synpunkter på detta?
Mvh Patrik
 
Vet inte heller om krypgrunder dräneras? Tror inte det. Här handlar det i så fall om ett större område i form av en väldigt ytlig berghäll. Förmodligen har berghällen någon form av naturlig dränering, annars skulle du märka av att det var vått på marken. Och vart tar regnvattnet vägen? I vilket falll behöver man kartlägga avrinningsmöjligheterna innan man sätter igång med en dränering. Sen ska man tänka på att kommunen har förmodligen något krav på att dränering och regnvatten ska avledas till dike, stenkista eller dagvattenavlopp. Dräneringen får alltså inte avledas så det rinner in på annans tomt. Dessutom kan dagvatten översvämmas vid skyfall. Säkrast är nog att kontakta någon kontrollansvarig eller besiktningsman som kan bedöma bygganden och situationen innan man tar in offerter. Mvh, PerOF.
 
Vad är grunden gjord av och hur långt ner i marken går den? Är det en gammal stengrund så är det mest troligt att den inte går så djupt ner och då gäller det att vara aktsam med grävning nära grunden (risk för sättningar osv). Viktigast vid krypgrund är väl att se till att marken lutar från huset och att takavvattningen inte skickar vatten mot grunden. Jag grävde ett dräneringsdike en bit ifrån grunden, inte så djup, och ordnade lutning från huset.
 
Den är byggd på 40- talet och står på berg ungefär 40 cm under jorden. Så den lär inte sätta sig. Vet inte var regnvatten tar vägen som kommer i terrängen. Det hamnar ju under jorden och försvinner nedför berget. Vi har kommunalt avlopp så dagvattnet skall kopplas på där.
 
Det är en murad grund med det som fanns på 40-talet
 
Jag har "krypgrund" som står direkt på berget här hemma. Har ingen dränering och inga fuktproblem. Skulle tro att du skulle märkt om berget föll mot huset så vattnet ställde sig emot husgrunden.

Men i vilket fall är de inte ovanligt med dränering runt krypgrund. Ser ut precis som när man dränerar runt en platta.

Däremot har jag gjutit en liten "ramp" från lecablocket ut över kanten på betongsulan och vidare ut på berget. Men de är nästan mest för flövatten ska rinna undan. Alltså inte för att bota ett fuktsjukt område.

Kanske behöver ni inte dränera de väggarna. Men samtidigt skadar de inte. Om ni struntar i de så - i värsta fall går de ju handgräva 40cm.
 
Hej!
OK, intressant att höra era tankar. Jag håller med om att det känns lite onödigt att dränera krypgrunden då jag inte har några problem idag. Dessutom så tar dräneringsfirmorna bra betalt även om det är krypgrund för det är samma moment som det är vid vanlig dränering av källare, även om ytan är mycket mindre. Risk att jag betalar dyrt utan att det ger något.
I värsta fall kan man gräva själv om det skulle bli fuktgenomslag.
 
Känns inte heller som att man kan lita på dessa dräneringsfirmor för ställer man frågan om det är nödvändigt att dränera runt krypgrunden så säjer de att det är bra att passa på och att det inte skadar och krypgrunden bara blir bättre. Men när man ser fakturan att de vill nästan 2000:-/m så blir man tveksam om det verkligen är värt. Man förstår dräneringsfirman för det är verkligen lättförtjänta pengar låter det som.
 
patrikz skrev:
Känns inte heller som att man kan lita på dessa dräneringsfirmor för ställer man frågan om det är nödvändigt att dränera runt krypgrunden så säjer de att det är bra att passa på och att det inte skadar och krypgrunden bara blir bättre. Men när man ser fakturan att de vill nästan 2000:-/m så blir man tveksam om det verkligen är värt. Man förstår dräneringsfirman för det är verkligen lättförtjänta pengar låter det som.
Håller med. Frågar man så MÅSTE man dränera. Jag har 1/3 källare och resten krypgrund. Hade lite fukt i källarplan och i ett hörn i krypgrunden. En firma som var hit sa att dränering var det enda rätta. Efter lite detektivarbete så märkte jag att takavvattningen stuprör gick rakt ner i dräneringsrören. Åtgärdade detta genom att leda bort detta från huset och grävde (handgrävde) ett dräneringsdike runt krypgrunden. Har idag inga problem med fukt och har kvar alla tusenlappar som dräneringsfirman ville ha...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.