Tja

Har nyligen köpt hus och i besiktningen så påpekades det att det var fuktbärande massa mot betgonplattan (jord).

Behöver alltså dränera.

Eftersom det inte är något källarplan på huset så tror och hoppas jag att det är förhållandevis lätt.

Min tanke är att helt enkelt gräva upp runt hela huset. Gräva ca 30 cm ut från grunden och sedan gräva 30-40 cm ner så att jag precis kommer under "slutet" av betongplattan. Låta eventuell kletig jord/lera torka på betongplattan för att sedan borsta bort det. Sedan fylla ut diket runt huset med singel.

Är jag rätt ute?

Vet ju att man använder fuktbortförande plast på hus med källarvåning, men det känns inte som det behövs här?!? Har jag rätt eller fel?

Tack på förhand!

/Johan
 
Låter bra!
Lägg gärna dräneringsrörens högsta punkt 10 cm under grunden och med lutning därifrån. Kan då hända att du måste gräva lite längre ut än dina 30 cm beroende på vad du har för markförhållande. Från underkant sula skall det luta "ned till diket" där dräneringen ligger. Man skall alltså inte gräva sig ner intill sulan längre ner än sulans underkant.
 
Så det räker alltså inte bara med singel, utan jag måste dit med dräneringsslang också?!?

/Johan
 
Det räcker inte med enbart singel. Du måste även leda iväg vattnet som kommer ner till sulan. Singlet gör att vattnet sjunker snabbare ner till botten, där ett dräneringsrör sedan får transportera bort det.
 
Vilken storlek på singlet är lämplig. Antar att en markduk är lämplig att använda, så att inte jord/sten blandas.
 
Markduk i botten och längs sidorna. Slang i botten och sen på med tex 8-16 så blir det bra.

Vattnet kan rinna alldelles utmärkt även horisontellt i ett singelskikt men slangen ger mer kapacitet
 
Hej Bluff och tackför frågan. Sitter i samma sits själv. Stod i går kväll och funderade på trappen.

Vi har en villa från 63, och ytterst mot plattan sitten korkplattor med nån slags betongutsida. Bör jag byta dessa? Jag har ytterst få små sprickor i ett par av dem, men ett byte innebär ju ompanelning i samma veva.

Och en fråga till till forumet: Vilken typ av hantverkare ska jag vända mig till för att få både kunskap och utfört arbete? Svennes snickeri, schakt och grus AB eller kanske NCC?

Kram från Uppsala
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.