Ponera att ett hus har en källare, murad av stora stenar (gjutna väggar på insidan) Är tyvärr inte så bra på hantverkar-lingo så ni får ha överseende.

På ett hus med murad källare sätter man ju platonmatta eller likn, samt någon form av isolering. Gör man likadant om grundmuren är ojämn? Måste man isf. putsa upp en jämn yta?

Om huset i fråga ligger i en sluttning där källarens ena kortsida är fullt synlig med en utgång ut till trädgården, och där andra sidan är helt dold (vad kass jag är på att förklara känner jag...) - är det då någon vits att isolera den delen som är nedgrävd sas.? Plattan är oisolerad men drömmar finns att någon gång i framtiden bila upp golvet och lägga ner isolering. Jag gissar att sannolikheten att det faktiskt blir av ligger på ca 30%

Vi börjar så så återkommer jag med fler frågor allt eftersom.
 
Fulkemisten
Isodrän och Pordrän förespråkar att väggen skall vara hyfsat jämn ja. Putsa upp grovt brukar gå ganska raskt om det ska döljas under mark och bakom isolering.
 
Problemet med naturstensgrunder är att man inte kan gräva bort jorden på utsidan utan att riskera att stenarna börjar kalva ut med sättningar som följd. Muren är alltså beroende av jordtrycket för att bära husets vikt. Du får sikta på att få bort vattnet längre bort från huset istället.
 
Har samma typ av grund som du och har haft samma funderingar.
Pratat med representanter för både pordrän o isodrän på diverse villa mässor och bägge, oberoende av varandra, gav 2 likadana lösningar.
Den ena var som nämnts ovan att grovputsa hela ytan först.
Den andra vara att sätta skivorna i linje med den sten som sticker ut mest och sedan fylla mellanrummet mellan vägg och skivor med lecakulor.
Faktum var att den senare lösningen var den som bägge representanterna rekommenderade i första hand då den är mindre arbetsintensiv enligt dom, samtidigt som utfyllnaden med lecakulor bidrar till både isolering o dränering.
Problemet med den lösningen är dock att lösa överkanten på skivorna då de kan hamna en bit ut från väggen.

Grannen har dränerat sitt hus med samma typ av grund och var "bara" ute efter dränering, inte någon isolering. Och hos honom så satte dräneringsfirman dit något som såg ut som en kraftig grön presenning istället för platonmatta som inte hanterar ojämnheterna på stengrunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.