Hejsan svejsan,

jag har flyttat in i en brf som flyttat ut köket till hallen och gjort om köket till ett rum. Dock saknas ventilation! No bueno.

Funderar på att borra in en fönsterventil i smyg, eller böna och be föreningen snällt.

Alternativt dra ventilation på något sätt. Undrar om vi har någon kunnig här som efter planlösningen kan se om det går och hur minst intrusiva vägen hade varit?

Byggnaden använder mekanisk ventilation - "Till- och frånluftssystem, även kallat FTX-system". Från spisen finns äkta ventilation (som går upp i ett rör och iväg).

Tack så mycket på förhand. ☺️
 
  • Planlösning av en lägenhet med markerade ventilationspunkter för till- och frånluft i olika rum, samt en kommentar om saknad ventilation i ombyggt kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

BirgitS
Jag kan inte detaljerna men i princip brukar det gå ut på att man drar en kanal längs taket från en befintlig tilluftsventil, på ett sånt sätt att luften som kommer in där delas upp i två strömmar. Du behöver ta in en ventilationsexpert, t.ex. från företaget som brukar genomföra OVK i huset, för att få en lösning som kommer att godkännas vid nästa OVK.

I ett FTX-system är det viktigt att både till- och frånluft har inställda flöden och därför är det olämpligt att införa en spaltventil. Har man otur kan det göra att lägenheten inte längre har det önskade lilla undertrycket.

Jag gissar att den kanal i köket som du ser går bort till den gamla frånluftskanalen (i det nya sovrummet), t.ex. genom garderoberna eller ovanför ett sänkt badrumstak.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan inte detaljerna men i princip brukar det gå ut på att man drar en kanal längs taket från en befintlig tilluftsventil, på ett sånt sätt att luften som kommer in där delas upp i två strömmar. Du behöver ta in en ventilationsexpert, t.ex. från företaget som brukar genomföra OVK i huset, för att få en lösning som kommer att godkännas vid nästa OVK.

I ett FTX-system är det viktigt att både till- och frånluft har inställda flöden och därför är det olämpligt att införa en spaltventil. Har man otur kan det göra att lägenheten inte längre har det önskade lilla undertrycket.

Jag gissar att den kanal i köket som du ser går bort till den gamla frånluftskanalen (i det nya sovrummet), t.ex. genom garderoberna eller ovanför ett sänkt badrumstak.
Tack så mycket för infon, Birgit! Då blir nästa steg att höra med ventilationsexperten. Men märkligt att man (två lägenhetsinnehavare sen) fått OK att bygga detta rum utan att sätta in ventilation.
 
BirgitS
Styrelsen är ju dina grannar och de har inga särskilda kunskaper i vad man ska tänka på vid ombyggnader. Det kan ju också tänkas att den som gjorde ombyggnaden uppgav fel information till styrelsen t.ex. att det f.d. köket skulle bli klädkammare.

Det är vanligt att felaktiga ombyggnationer först upptäcks vid en OVK.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.