W
Ska bygga mig ett garage om ett tag och tänkte förbereda för vatten och el till det nu när jag ändå gräver ner dagvatten runt huset.
Mitt inkommande vatten till huset ligger bara ca 20 cm under mark, dock isolerade rör så det djupet borde ju funka även till garaget. Jag har ca 140 cm tjocka källarväggar så helst vill jag inte borra igenom dem, då det e jobbigt. nu e det så att vi har ett extra 110 rör genom väggen som inte används. Jag tänkte att jag kunnde dra vidare ett 110 rör till garagets tänkta plats och sedan dra vatten och el i detta rör, blir alltså rör i rör.
Jag slipper på detta sätt borra genom väggen samt köpa dyra pem slagar mm nu men ändå förbereda för garaget.
Är detta OK?
 
Borde fungera ypperligt. Jag har själv ett 110 rör mellan två hus där jag dragit telefonledning och datakabel. Antar att du kommer att isolera vattenledningen om du skall lägga den så grunt som 20 cm under mark.
 
Får man dra el och vatten i samma 110-rör? Jag vet inte, men magkänslan för detta känns lite oroande tycker jag...

Mvh
Mats
 
W
Skånepåg skrev:
Får man dra el och vatten i samma 110-rör? Jag vet inte, men magkänslan för detta känns lite oroande tycker jag...

Mvh
Mats
Varför skulle det spela roll? Det måste ju vara bättre än rätt i jorden.
Japp vattenledningen ska isoleras. Det jag funderar över är om det går lätt
att dra isolerad vattenledning sedan eller om det blir tajt.
 
Hur grovt rör och hur mycket isolering hade du tänkt klämma in i röret?
 
I ett rör kommer inte elkabeln undan ett eventuellt vattenläckage, medan om båda är förlagda i jorden blir ju ett vattenläckage dränerat med detsamma. Men som jag skrev så vet jag alltså inte... :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.