Hej Hopp!

Jag står i färd med att nu bygga övervåningen till vårt hus och skall där bl.a installera teleuttag. Jag skulle vilja ha den trådlösa ADSL-routern på övervåningen och den skall ju kopplas till det första jacket.

Problemet är nu att på undervåningen har jag två parallella telesystem som kommer sig av att huskropparna levererades som två fristående sektioner som sedan sammanfogades längs husets längsriktning. Inkommande tele delades då upp på två sektioner, en del till vardera husdel så att säga. Idag sitter ADSL-routern på första jacket på den ena husdelen vilket funkar bra.

Hur skall jag nu bära mig åt för att få tillgång till ett första jack på övervåningen??

Telesladden som går mellan husdelarna är dragen från nedervåningen via övervåningen till den andra husdelen så jag har tillgång till den telesladden där. Den sladden är sannolikt den som går vidare till det (första) jack på nedervåningen där jag har ADSL-routern idag.
 
Det bör finnas plats över i teleröret så det enklaste du kan göra är att dra i en telekabel till från den plats du vill ha första jacket på till det uttag som är etta idag.

Sen kopplar du ihop två av trådarna från den nya kabeln med de trådar som satt nederst i det gamla första jacket. De två andra trådarna ur den nya kabeln kopplas in på de nedre anslutningarna i det gamla jacket.

Nu är det bara koppla in det nya första jacket i andra ändan på kabeln. De två trådarna som du kopplade utanför det gamla jacket ska in på de nedre anslutningarna och de andra på de övre.

De gamla trådarna som satt i detta jack skarvar du bara ihop så att signalen kommer förbi denna dosa.

En annan variant är att du drar en tp kabel i samma rör som telen och helt enkelt låter routern/modemet stå och bara drar fram datakabeln dit du behöver den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.