Insåg idag när jag typ färdigställt alla berörda väggar, missat att lösa problemet med givaren till temostaten till golvvärmen =/

Har en Wirsbo Push12 som ska monteras i ett intilliggande utrymme (krypvind). Termostaten som följer med Push12:an är av typen med fast monterat långt kapillärrör med en stor metallkammare i änden. Kammarens diameter är för stor att ens få igenom ett VP20-rör. Har ingen som helst aning om hur jag ska lyckas montera det hela så att det blir bra.

Jag kan ju montera den mer eller mindre fast så att den inte går att byta ut på något lätt sätt men det känns lite fel. Har tittat på andra termostater men ingen av de mekaniska verkar ha mindre givare.

Hur hade ni gjort?
 
Ingen som ens har en förslag? Alla lösningar jag själv funderat över har sina nackdelar...
 
Jag har allt för ofta stött på värmeinstallationer där värmepannan (läs värmepumpen) regleras med ute eller innegivare för att få passande temperatur på radiatorer eller golv OCH dessutom shuntgrupp som försöker reglera MOT den reglering som värmepannan sköter.
VARFÖR???
Om du har reglering på värmesystemet så behöver du inte bekymra dig för ett extra reglersystem som ska försöka parera den reglering som värmesystemet har. Ställ in den manuellt och låt det vara.
Om du INTE har reglering på värmesystemet så kan du fortsätta bekymra dig, jag har inget råd att ge.
 
BAS skrev:
Jag har allt för ofta stött på värmeinstallationer där värmepannan (läs värmepumpen) regleras med ute eller innegivare för att få passande temperatur på radiatorer eller golv OCH dessutom shuntgrupp som försöker reglera MOT den reglering som värmepannan sköter.
VARFÖR???
Om du har reglering på värmesystemet så behöver du inte bekymra dig för ett extra reglersystem som ska försöka parera den reglering som värmesystemet har. Ställ in den manuellt och låt det vara.
Om du INTE har reglering på värmesystemet så kan du fortsätta bekymra dig, jag har inget råd att ge.
Har en luft->vatten värmepump som värmer radiatorsystemet i hela huset. Den har givetvis en utegivare. Eftersom det är en värmepump ligger temperaturen på ungefär 38-45 grader i radiatorerna. Jag har hela tiden inbillat mig att jag typ sätter termostaten och därmed shunten på ett fixt värde och är nöjd med det. Men nu fick jag med en dyr MA-termostat med givare och då är det ju klart att jag vill använda den =)

Funderar på att slica upp ett VP16-rör och lägga in kapilärröret och sedan peta VP-röret genom väggen ut till shunten. Sedan damask till tätskiktet och på med kakel och skit, kapa VP-röret i höjd med kaklet och fylla igen eländet helt med silikon och sätta fast givaren i sitt fina lilla hölje med lite dubbelhäftande tejp.

Är detta en bättre lösning än att bara skippa hela termostaten och sätta ett vred på shunten?
 
Hoppa över termostaten om det bara är ett badrum och sätt dit en manuel ratt om du vill trimma något. Jag har två badrum på en push ovanvåning och källare och kör fullt blås utan problem, kanske en aning varmare i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.