Hej,

Jag har ett fritidshus som i dagsläget har borrad brunn men inte indraget. Avlopp saknas helt. Huset har gjuten platta utan golvvärme. Målsättningen är att ta in hantverkare som utför arbetet men välja enkla och billiga lösningar.
Det finns 3 mindre sovrum där jag tänker att man kan bygga om det minsta till dush/wc. Kan man ställa in dushhörna och kanske bara lägga plastmatta? Enskilt avlopp med sluten tank?
Någon som har tips om vart jag börjar?
Tack på förhand.
 
Du bör nog titta på en annan lösning än tank som enda avlopp.

Antingen har man allt avlopp till trekammarbrunn/minreningsverk. Eller så har man septitank för toa avloppet, och resten till trekammarbrunn (trekammarbrunnen behöver en infiltration för att bli av med vattnet). Exakt vilken lösning som är tillåten och lämplig i ditt område kan kommunen svara på.

OM allt avlopp skall gå till en septitank så kommer du att få tömma den väldigt ofta. En septitank är ofta på ca 3 kbm (finns visserligen lite större). Ett normalhushåll gör typiskt av med 100 - 300 kbm vatten om året. Det hamnar då i tanken. Varje tömning kostar 1500 - 3000 kr, beror på vilken kommun det är.
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 3 till
  • Laddar…
Tack för input. Någon som har koll på vad som krävs för att förändra ett sovrum till WC/dush.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.