Jag börjar planera spårning i mina putsade väggar - för att lägga flexrör för nätverkskabel.
Som jag förstår kan man lägga två kablar i ett rör, om kabeln inte är för tjock o röret inte för smalt o för böjt.
20mm rör ska gå fin-fint för två kablar, men, jag är osäker på om jag kan fräsa så djupt pga ordinarie el-dragning i väggarna, som hamnar i vägen på vissa ställen. Oavsett vilket rör jag använder, så kommer förläggning i hörnen av rummets väggar bli väldigt skarp, och jag tror även 1st kabel kommer bli svårt få igenom kröken, även i ett 20mm flexrör. Vi pratar alltså 90 graders vägg, en vägg som är 9cm tjock - alltså jag har väldigt lite att leka med för att bygga ut svängen på röret.

Alternativet kanske är att dra in slangen i en garderob och där göra en större böj för att sen fortsätta. Eller, att göra ett nätverksuttag 10cm innan hörnet, och ett ytterligare uttag 10 cm efter hörnet, och däremllan en liten pachtkabel. Kan det va nått tro? (i mitt fall så blir det då 1 eller 2 rör som måste lösas på detta vis(dvs bara 2st dubbeluttag i detta hörn) Och uttagen kommer hamna ovanför en garderob i hallen.

(jag kan inte dra på vinden)

Kommenterar på det? :)
 
Tvära hörn "rätar" man ut genom att lägga rör/slang "diagonalt" över hörnet, dess mer diagonalt ju mindre radie.
Och använd fördragen slang så vet du att du kommer fram med trådarna. Det kostar lite mera men är värt varenda krona, inte om utan när det börjar häxa.
 
E elmont skrev:
Tvära hörn "rätar" man ut genom att lägga rör/slang "diagonalt" över hörnet, dess mer diagonalt ju mindre radie.
Och använd fördragen slang så vet du att du kommer fram med trådarna. Det kostar lite mera men är värt varenda krona, inte om utan när det börjar häxa.
Tack, tanken slog mig, men trots detta vet jag inte om det är bra vinkel nog. Får prova. Ja, jag hade tänkt fördra kabeln i rören själv, inte köpa färdigt.
 
titta på färdiga böjar på någon byggmarknad. Jag ser inga problem att gömma dem i en vägg.
 
M Mats skrev:
titta på färdiga böjar på någon byggmarknad. Jag ser inga problem att gömma dem i en vägg.
De har ganska stor radie, går ju att böja egna vp-rör, med fjäder och värme. Då kan du komma ner i kanske 25-30mm radie. Det måste ju TS klara dig på.
 
Det handlar ju inte bara om att få till tvära böjar, det är näst intill omöjligt att få i dragfjäder och tråd om man gör för tvär böj. Men som jag skrev tidigare gör böjen "diagonalt" över hörnet, dvs en böj på varje vägg (två nittio graders böjar) så kan man välja vilken bockradier man ska ha.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.