Vi har beställt en motordriven markis med tillhörande solsensor som båda ska kopplas in med 230v.
På kallvind finns kopplingsdosor sedan innan, fäst högt upp i takreglarna (ej åtkomliga för gnagare). Är det vettigt att låta dra EKK kabel från dessa fäst med vanliga vita kabelklämmor? Kan man resonera att vprör eller andra flexibla rör endast är nödvändigt när installation senare ska döljas? Denna kommer ju vara helt synlig på vinden och samtidigt inte i något levnadsutrymme.
 
Ja ni kan dra EKK/EQQ synligt på vinden rör/slang använder man, i princip, bara i stängda väggar eller där det kan vara problem med att klamra kabeln.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ta i beaktning att det kan dyka upp gnagare som vill provsmaka kablarna. En slang eller ett par VP-rör är inte dyra och ger ganska bra skydd mot gnagare.

Edit: om kabeln kommer dras utom räckvidd från gnagare så skulle jag skippa mekaniskt skydd och bara klamra kabeln som vanligt.
 
  • Gilla
Idegran
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Ta i beaktning att det kan dyka upp gnagare som vill provsmaka kablarna. En slang eller ett par VP-rör är inte dyra och ger ganska bra skydd mot gnagare.

Edit: om kabeln kommer dras utom räckvidd från gnagare så skulle jag skippa mekaniskt skydd och bara klamra kabeln som vanligt.
Har man problem med gnagare ska man kanske bekämpa dem i första hand. Normalt är gnagarproblem i bostäder rätt ovanligt, till skillnad mot lokaler typ för jordbruksdrift. Personligen har jag aldrig kommit på gnagda elkablar i bostäder och det trots jag sett en del råttskit.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Har man problem med gnagare ska man kanske bekämpa dem i första hand. Normalt är gnagarproblem i bostäder rätt ovanligt, till skillnad mot lokaler typ för jordbruksdrift. Personligen har jag aldrig kommit på gnagda elkablar i bostäder och det trots jag sett en del råttskit.
Håller med. Det är rekommenderat att man som villaägare har regelbundna inspektioner av loft för att hålla koll på skick och ovälkomna gäster. Gnagna kablar har jag hittat i villor, men det är väldigt sällan, trots att man mer ofta ser råttskit som du säger. Det är långt mer vanligt ute på landet med gnagna kablar.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.