Inför en kommande renovering så funderar jag över vad som ok lösningar.

Tak:
Har idag nästan ingen el i taket som består av huntonitliknande skivor rakt mot takstolar på cc60. Jag vill sätta gles och gips men för att inte tappa för mycket takhöjd så vill jag inte glesa i två lager om det går att låta bli. För att då få flexslang till rätta ställen så tänker jag att glesen läggs lite förskjuten vid skarv över takstolen/regeln. Är det OK? Och att då slangen ligger precis mellan gips och regel vid ställen.

Golv:
Skulle vilja få el till en köksö. Golvet består av golvspån ovanpå cellplast. Är det OK att fräsa ur ~16mm för att få ner en slang och sedan spackla över spåret någon mm? (Hållfastheten för golvet är en senare fråga). Min tveksamhet är över att det skulle ligga så nära, skyddat av ett rör iförsig.
 
Hur gick de här med golvet?
 
davveno1 davveno1 skrev:
Hur gick de här med golvet?
Inte kommit så långt för all planering hehe. Men just elen kommer bli minst problem då det blir avlopp och imkanal i samma golv. Elen tänkte jag gjuta in i golvet lagom djupt
 
Tak: Ja, bara slangen får plats och inte kläms ihop. Det är i sort fritt hur man drar slang i tak.

Golv: Ja, reglerna är som sagt ganska fria i tak och golv. Det är bara väggar som det är lite mer kinkigt med tanke på risken för genomspikning. Man får själv försöka bedöma om och var det eventuellt dras skruv i tak och golv.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
pokasd pokasd skrev:
Inte kommit så långt för all planering hehe. Men just elen kommer bli minst problem då det blir avlopp och imkanal i samma golv. Elen tänkte jag gjuta in i golvet lagom djupt
Det första som ska göras angående el är att rita upp allt och bestämma hur det ska kopplas och fungera. Allt måste vara "löst" innan du börjar dra slangar och sätta apparat, tak och kopplingsdosor. Drar man slang utan att veta exakt hur man ska koppla ihop allt, får man garanterat stora bekymmer.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Tänkte du alltså låta huntoniten sitta kvar och glesa direkt på den?
Vad finns ovan huntoniten? Plast och isolering?

Smidigast är ju annars att riva huntoniten och sätta glesen mot takstolarna. Då räcker det ju med 28mm gles för att man ska kunna dra flexslang i alla riktningar. Är det bara plast/duk och isolering ovanför så kan man ju lätt skjuta in flexslangen ovanför glesen där man behöver passera tvärs över glesen.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
S Stuff skrev:
ck
S Stuff skrev:
Tänkte du alltså låta huntoniten sitta kvar och glesa direkt på den?
Vad finns ovan huntoniten? Plast och isolering?

Smidigast är ju annars att riva huntoniten och sätta glesen mot takstolarna. Då räcker det ju med 28mm gles för att man ska kunna dra flexslang i alla riktningar. Är det bara plast/duk och isolering ovanför så kan man ju lätt skjuta in flexslangen ovanför glesen där man behöver passera tvärs över glesen.
Jag minns inte hur min planering såg ut när jag skapade ämnet. Nu är planen att riva huntoniten nästan överallt. Det blir ett stort kök/vardagsrum så det är bara köksavdelningen som jag behöver ny el till. Det blir en liten nivåskillnad som jag inte vet om det går att lösa snyggt vid övergången från slätt gips-huntonit. Men det är ca 60m2 tak att riva om jag skulle ta allt..(allt nymålat, med nya väggar osv..)

Jag tror jag hade någon tankevurpa innan också, därav frågan om att förskjuta skarven på glesen. Nu är det dock självklart att det går dra slangen tvärs ovansidan av glesen när man behöver passera!
 
pokasd pokasd skrev:
Jag minns inte hur min planering såg ut när jag skapade ämnet. Nu är planen att riva huntoniten nästan överallt. Det blir ett stort kök/vardagsrum så det är bara köksavdelningen som jag behöver ny el till. Det blir en liten nivåskillnad som jag inte vet om det går att lösa snyggt vid övergången från slätt gips-huntonit. Men det är ca 60m2 tak att riva om jag skulle ta allt..(allt nymålat, med nya väggar osv..)

Jag tror jag hade någon tankevurpa innan också, därav frågan om att förskjuta skarven på glesen. Nu är det dock självklart att det går dra slangen tvärs ovansidan av glesen när man behöver passera!
Då känns det som du har en plan :)
Smidigt att kunna skjuta flexslangen ovan glesen.
Själv har jag ett elementhus med kassetter av spontat trä i både golv, tak och väggar. Reglade ner taket med 45x45mm reglar men det blev ett jäkla jobb att jacka ur halva regeln på varenda ställe en slang skulle korsa. Efterhand så kanske det hade varit enklare att dra slang om jag istället kört typ 22mm glepanel korslagt i två lager. Men virke är dyrt ;)

Nivåskillnader kan man hantera med några bitar planhyvlat virke som bildar en fusk-balk som målas in i samma färg som taket. Eller målas mörkbrun om man vill ha det mer rustika ala tidigt 00-tal ;)
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.