Hej hallå!

Har ett projekt i huvudet. Tänkte sätta upp en tv med dold kabeldragning. Och ha Apple-tv Samsung-box mm i högskåpet (HS) eller ovanpå kyl/frys. Men jag behöver få dit EL.

Det som är rödmarkerat på bilden är ett befintligt eluttag. Vid golvhöjd. Hur kan och får man dra ny el genom väggen?

Nytt uttag på andra sidan sen skarvsladd?
Eller kan man klamra en kabel till ett nytt uttag? Borra genom dosan och dra el till ett utanpåliggande uttag?
Kanske är trångt med kyl / frys?

Öppen för förslag. Hur skulle ni gjort?

Tänker såklart anlita en elektriker men vill ha en plan för jobbet.
 
  • Planritning över kök med befintligt eluttag och planerade platser för nya uttag markerade för tv och hushållsapparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tekniker Tekniker skrev:
Hur kan och får man dra ny el genom väggen? ... Tänker såklart anlita en elektriker men vill ha en plan för jobbet.
Jag tänkte först skriva "inte alls om man inte är behörig", men eftersom du i alla fall låtsas som att du ska anlita en elektriker så kan jag ju svara (utan att vara behörig!). Om du kan ta hål genom väggen och förälgga ett 16 mm VP-rör där så är det klockrent att bara sätta ett uttag på andra sidan väggen (F). Från det kan man gå med utanpåliggande kabel till ett andra uttag på samma sida väggen (HS), men lika gärna (ur elsäkerhetssynpukt) ta en skarvsladd.

De riktiga elektrikerna får säga om man får borra hål i dosans botten och göra likadant på andra sidan väggen i en ny dosa. Jag tror att om bara röret mellan dosorna sitter så bra att det inte kan glida isär och lämna en glipa så är det OK.

Med det sagt måste jag fråga varför du inte använder den el som uppenbarligen finns till kyl och frys. Eller är de atomdrivna så de bara behöver tankas vart 1000:e år? :) Det kanske är speciella grupper till dem som inte har jordfelsbrytare?

/Fredrik
 
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Jag tänkte först skriva "inte alls om man inte är behörig", men eftersom du i alla fall låtsas som att du ska anlita en elektriker så kan jag ju svara (utan att vara behörig!). Om du kan ta hål genom väggen och förälgga ett 16 mm VP-rör där så är det klockrent att bara sätta ett uttag på andra sidan väggen (F). Från det kan man gå med utanpåliggande kabel till ett andra uttag på samma sida väggen (HS), men lika gärna (ur elsäkerhetssynpukt) ta en skarvsladd.

De riktiga elektrikerna får säga om man får borra hål i dosans botten och göra likadant på andra sidan väggen i en ny dosa. Jag tror att om bara röret mellan dosorna sitter så bra att det inte kan glida isär och lämna en glipa så är det OK.

Med det sagt måste jag fråga varför du inte använder den el som uppenbarligen finns till kyl och frys. Eller är de atomdrivna så de bara behöver tankas vart 1000:e år? :) Det kanske är speciella grupper till dem som inte har jordfelsbrytare?

/Fredrik
Tack! Har en kompis som är behörig, så den delen är det inga problem med. Dock finns det massor med erfarenhet eller smarta tankar (som dina) här på forumet som jag gärna drar nytta av.

Vad jag har hör kring elen till kylan och frys har jag hört att man bör låta den vara. Om nått drar säkringen så drabbas ju även maten. Tror det är så tanken är. Hur troligt det är, är en annan femma. Kan va som du säger med jordfelsbrytare med.

Lite beroende på vilken regel som används så kan man i bästa fall sätta två dosor mot varandra, dvs sätta en senildosa på kyl/frys sidan, men risken är att utrymmet inte är tillräckligt. Att klicka på ett VP-rör i det här läget är nog rätt svårt.

Kanske funkar med flexslang mellan dosorna? Lite mer medgörlig och kan förläggas i väggen?
 
Flexislang är likvärdig med VP-rör vad jag förstått så det är inga problem där. Däremot är de svårare att dra ledningar i, men 10-20 cm är ju inga problem.
 
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
Ingen annan som kan ha lite bra input på detta lilla projekt?

En till undran. Kan / Får man dra en till grupp befintligt rör? Tänkte om man lyckas dra in Fas, Nolla och Jord i ett av rören som går till Kyl/Frys?

Dvs nyttja en kanalisation till två olika grupper?
 
  • Öppet utrymme under renovering med markerade punkter på väggen för elektrisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Undvik flera grupper i samma VP-rör. Så gör man normalt inte och du behöver säkra ned båda grupperna till 6 A för att inte överbelasta dem. Du har fått vettiga förslag av fb35523 tycker jag. Förr skulle kyl/frys ha sin egen gruppledning men det är borta sedan några år, helt enkelt för att det idag inte finns något behov för det. Kyl kan dela grupp med TVn utan problem, om man inte råkar ut för störningar som blir allt vanligare.
 
Det är synnerligen olämpligt att dra el genom väggen, du får då olika säkringar på uttagen bredvid varandra! Potentiellt livsfarligt!
 
Så det finns ingen el dragen till kyl/frys redan?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Undvik flera grupper i samma VP-rör. Så gör man normalt inte och du behöver säkra ned båda grupperna till 6 A för att inte överbelasta dem. Du har fått vettiga förslag av fb35523 tycker jag. Förr skulle kyl/frys ha sin egen gruppledning men det är borta sedan några år, helt enkelt för att det idag inte finns något behov för det. Kyl kan dela grupp med TVn utan problem, om man inte råkar ut för störningar som blir allt vanligare.
Då stryker vi idén med samköra i ett VP-rör. :)

Jag är nöjd med fb35523's svar men det var lite oklarheter kring hur man kan dra mellan de olika dosorna, vad som är godkänt osv.

Kanske blir att man grenar av kyl/frys till de få prylar jag har (Tv, Apple TV och en USB-källa..) Dör min Apple TV så får jag en notis om det i mobilen. Så lite heads up innan maten blir dålig. :)
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är synnerligen olämpligt att dra el genom väggen, du får då olika säkringar på uttagen bredvid varandra! Potentiellt livsfarligt!
Varför är det farligt? Att ha olika uttag på olika grupper har man lite överallt, i datahallar mm. Är det förbjudet i hushåll?
 
H hapazard skrev:
Så det finns ingen el dragen till kyl/frys redan?
Den kommer vara dragen och installerad när vi flyttar in.
 
Tekniker Tekniker skrev:
Varför är det farligt? Att ha olika uttag på olika grupper har man lite överallt, i datahallar mm. Är det förbjudet i hushåll?
Ja, eller i kök, spisen, kylen bänkbelysningen micron och diskmaskinen ligger på olika i mitt iaf :)
 
  • Gilla
Matten och 1 till
  • Laddar…
Tekniker Tekniker skrev:
Den kommer vara dragen och installerad när vi flyttar in.
OK, då låter det ju som saft absolut enklast att ta elen därifrån.
 
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
Tekniker Tekniker skrev:
Varför är det farligt? Att ha olika uttag på olika grupper har man lite överallt, i datahallar mm. Är det förbjudet i hushåll?
Det som så klart kan vara farligt är om el tjuvas från angränsande rum utan att det är tydligt uppmärkt, eller om bara ett enstaka ligger på grupp till angränsande rum. Då är det ju lätt att göra misstag om man vill sätta ett rum spänningslöst vid arbete.
 
Tekniker Tekniker skrev:
Varför är det farligt? Att ha olika uttag på olika grupper har man lite överallt, i datahallar mm. Är det förbjudet i hushåll?
En datahall är en jäkla skillnad. Jag är rätt övertygad om att om du drar ur en säkring till en grupp i en datahall så slocknar inget i rummet bredvid. Det handlar ju mer om att servrarna och deras kylning drar så himla mycket el att det inte räcker till annars. Och det vet man ju om. Att du har två helt olika eluttag bredvid varandra i köket är det ingen som vet när huset bytt ägare.

Och givetvis kan det vara farligt. Anta att du ska bygga om i köket, du tar ur säkringarna och flyttar kyl och frys till hallen. Sedan börjar du skruva, och får en jäkla kyss, för att du missat att det andra uttaget vid kyl/frys går på vardagsrummets säkring.

Tvärtom kan det bli rätt dyrt, om någon råkar sätta frysens eluttag i uttaget som du tänkt till TV, sedan tar man ur säkringen till rummet bredvid för att fixa något där....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.