Hej!

Jag heter Lina och har några elfrågor. Själv kan jag väldigt lite om el och vill undvika att något går fel. Vore mycket tacksam för hjälp.

Det är så att jag och min sambo ska flytta in i två små hus på hjul (typ villavagnar fast vi har byggt dem själva) som står på en kompis mark. Husen saknar el, så det vill vi dra dit. I ladugården 200 m bort finns närmsta eluttag. Det ser ut såhär (tror att det är en trefaskontakt?):

Röd trefaskontakt med öppet lock på en trävägg, relaterad till Lina Nystedts elfrågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Säkringen för det här uttaget är på 20 A. Vi tänker oss att koppla in en 200 m lång kabel i uttaget, och dra till våra små hus.

På ett av våra hus finns en oisolerad utbyggnad, och i den hade det varit fint att placera en liten elcentral (heter det så?), alltså den där lådan som omvandlar trefasen till ”vanlig” hushållsel. Från elcentralen behöver vi sedan kunna dra elen vidare in i vart och ett av husen samt ha ett uttag kvar för utomhusaktiviteter (t ex julbelysning eller snickeriverktyg). Även om vår bostadsyta inte blir större än 25 m2, kommer vi att leva som de flesta med hushållsapparater, vitvaror, lampor, datorer osv, fast i mindre mängd då förstås. Viktigt för oss är också att kunna använda snickeriverktyg utan att elanslutningen kraschar. Så nu till frågan: hur gör vi och vilka produkter behöver vi införskaffa?

-Vilken slags kabel ska vi välja på den 200 m långa sträckan mellan lada och våra hus?
-Vad är det för elcentral vi behöver för att omvandla trefas-elen till hushållsel?
-Hur drar vi elen vidare in i husen, med vilken slags kabel?
-Är jordfelsbrytare viktigt och var placeras den?
-Behöver elen delas upp på några olika mindre säkringar och var görs detta?
-Om vi vill ha en elmätare någon stans för att kunna mäta vår förbrukning, var ska den placeras?
-Och – vad av allt detta kan vi göra själva och vad måste vi överlåta till elektriker?

Mycket tacksam för svar!
Vänliga hälsningar, Lina Nystedt
 
Mikael_L
Välkommen till forumet. :)

Du vill dra 200 meter lång kabel avsäkrad med 20A.
Då kan vi börja med att konstatera att det är rejäla svårigheter att klara av spänningsfall och utlösningvillkor.

H07RN-F 5g10 är den absolut klenaste kabel som går att använda, troligen måste ni gå upp ytterligare i dimension (och därmed pris), t.ex. 5g16.
Den kostar minst 150:-/meter, troligen uppåt 200:-

Resten av frågorna får vänta till vi utrett kabelfrågan, tycker jag.
 
Redigerat:
Blå bärbar elcentral med flera 16A och 32A uttag samt säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En sån här!

En kraftig förlängningskabel med rött 32A uttag och kontakt för industriellt bruk.

Och några sådana här!
Så är saken klar.

Frågan är om det är 16 eller 32 A uttag som sitter vid ladan, borde vara 32A om det är säkrat 20A.
 
tommib
För att försöka börja svara på de andra frågorna....

Ni får inte göra något själva, om det är en fast installation. Det är lite av en gråzon om "hus på hjul" skulle kunna betraktas som ett fordon och inte en fast installation, men jag tror nog att draget till sin spets blir det fast installation.

Elcentralen som nisse123 visar är en sk byggcentral, eller "Elbjörn". Den skulle fungera utmärkt, men det blir då skarvsladdar precis överallt, och jag misstänker att det inte är planen för era villavagnar. Som jag tolkar det vill ni att det ska vara som en normal bostad invändigt. Då är vi tillbaka på behörighetsfrågan och landar med än större säkerhet i att det kräver elektriker. Man kan i det läget hellre använda en normal elcentral och normal elmateriel, som i vilken bostad som helst. Den kabel som används är EKK, EKLK, EKRK eller någon variant, alternativt FK i rör beroende på hur det är byggt. Elektrikern ni behöver för att installera elen vet detta. I centralen fördelas matningen på mindre säkringar, precis som i ett vanligt hus. Även elmätaren placeras här. Den kan också placeras i matande ände.

Jordfelsbrytare är inte bara viktigt, det är ett krav. Det ska sitta en som skyddar uttaget ni tänker mata från, så tekniskt behövs egentligen inte en till. Praktiskt så är det bättre att ha jordfelsbrytaren vid era "hus" men man kan då inte garantera att den i matande ände inte löser. För att komma runt det behövs en fast inkoppling innan jordfelsbrytaren i matande ände. Igen, elektriker. Fördelen då är att ni kan använda en fyrledad kabel, men det är fortfarande i ligan 160kr/m för en 4G16 (som inte kan anslutas med handske utan ska kopplas fast)

En ytterligare komplikation är att allt detta förutsätter att det är samma fastighet. Man får inte dra elkablar över fastighetsgränser hur som helst.

Det korta svaret är att det är dyrt och kräver en elektriker för i princip alla steg, utom att gräva ner kabeln. Eller ja, egentligen krävs någon med behörighet för det också.... men det räcker med en BB3.

Edit:
Angående kabeln finns N1XV 5G16 för 130kr/m på elbutik.se. När det gäller dessa sträckor börjar också AKKJ bli ett alternativ. AKKJ 3x50+15 kostar 92kr/m (jag har inte räknat på om den räcker eller om man måste upp i dimension... Troligen räcker den mer än väl), men det är fortfarande ca 20kkr bara för kabeln (som då inte kan anslutas till den där handsken, utan måste kopplas på en speciell plint vid centralen). Sen tillkommer grävningen....
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
När vi här hos oss byggde och skulle ansluta till elnätet på ca 120 meters avstånd till servisen,
var det 5 x 50mm2 aluminiumkabel som gällde för att inte spänningsfallet skulle bli för stort.

Det kostade ca 100 kr/meter extra.
 
Mikael_L skrev:
Välkommen till forumet. :)

Du vill dra 200 meter lång kabel avsäkrad med 20A.
Då kan vi börja med att konstatera att det är rejäla svårigheter att klara av spänningsfall och utkösningsvillkor.
Om vi antar att matande handske är skyddad med jordfelsbrytare, så är det väl bara spänningsfallet man behöver bekymra sig om. Då kanske man kan komma undan med en något klenare kabel?
 
-MH- skrev:
Om vi antar att matande handske är skyddad med jordfelsbrytare, så är det väl bara spänningsfallet man behöver bekymra sig om. Då kanske man kan komma undan med en något klenare kabel?
Nja, det löser fallet kortslutning fas-jord, men vi har fortfarande kvar fallen fas-fas och fas-nolla. Nu har vi ju rett ut i din "ute i skogen"-tråd att lagstiftaren bara bryr sig om kabeln i det fallet, och inget annat, så det blir enklare krav, men de försvinner inte helt. Kabeln måste fortfarande skyddas. Så det blir lite räknande för att se om/hur mycket det ger.

Det ger MAO inte med automatik att; har man JFB så blir det bara spänningsfall man måste räkna på.
 
Kortslutning fas-fas? Nej, jag kan till nöds förstå växelström om det är resistiva laster, men flera faser är för mycket! :)
 
-MH- skrev:
Kortslutning fas-fas? Nej, jag kan till nöds förstå växelström om det är resistiva laster, men flera faser är för mycket! :)
Ja, det är då det börjar bli svartkonst! ;) Men kan ju vara värt att påpeka att fallet finns, så ingen tror att byggsågen inte behöver säkringar, eftersom "den ju inte har någon nolla"... :)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Nja, det löser fallet kortslutning fas-jord, men vi har fortfarande kvar fallen fas-fas och fas-nolla. Nu har vi ju rett ut i din "ute i skogen"-tråd att lagstiftaren bara bryr sig om kabeln i det fallet, och inget annat, så det blir enklare krav, men de försvinner inte helt. Kabeln måste fortfarande skyddas. Så det blir lite räknande för att se om/hur mycket det ger.

Det ger MAO inte med automatik att; har man JFB så blir det bara spänningsfall man måste räkna på.
Men däremot blir spänningsfallet allt som oftast dimensionerande, när vi kommer till 5-sekunders gränsen som gäller för skydd av kabel.
Så klarar man spänningsfallet och har JFB blir det ofta bra. :)

Men du har ju teoretiskt rätt, och du är ju teoretiker också ... :p
 
Mikael_L skrev:
Men du har ju teoretiskt rätt, och du är ju teoretiker också ... :p
Tillämpad! Men visst! Touché. ;)
 
Om jag inte missminner mig är det förbjudet att dra el till en annan fastighet/tomt, så iden kanske faller redan där.
 
Du mins helt rätt :)
 
Mikael_L
Fast lantbruksfastigheter har en del ganska generösa undantag i nätkoncenssionsreglerna. ;)
 
Vi ser att TS inte svarar alls och kanske inte är intresserad alls i svaren. Det har vi sett många gångar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.