Bakgrund: Vi bygger nytt hus med källare och stora spännvidder, 7m, gör att vi måste fälla in stålbalkar i mellanbjälklaget. Då vi inte får dra avlopp genom balkarna så är den enda lösningen vi kan komma på att helt enkelt ha en synlig avloppsstam i källaren, Tyvärr, men ser ingen annan lösning.

Kan någon komma på något? Blir det bra såhär?
Husritning som visar källarplan och första våning med markerade stålbalkar och avloppsledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej. Kan ni inte dra rören mellan balkarna och ut genom väggarna. Det blir ju flera rör ut men sen kan ni ju koppla utvändigt om det går. Förvisso mer rör men ni kanske slipper se rören i taket. Hälsningar Lars tibbelin
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Vad är det för balkar? Vem säger att ni inte får dra rören genom dom? Styrkan i balken påverkas ganska lite av ett hål i mitten så det kanske räcker att gå upp en dimension för att kunna dra rören på enklaste sätt?
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
L Lars Tibbelin skrev:
Hej. Kan ni inte dra rören mellan balkarna och ut genom väggarna. Det blir ju flera rör ut men sen kan ni ju koppla utvändigt om det går. Förvisso mer rör men ni kanske slipper se rören i taket. Hälsningar Lars tibbelin
Tack, ska undersöka detta alternativ, kanske kan vara något.
Vet dock inte hur det funkar med avlopp, ska väl ut på frostfritt djup? Eller? :thinking:
 
useless useless skrev:
Vad är det för balkar? Vem säger att ni inte får dra rören genom dom? Styrkan i balken påverkas ganska lite av ett hål i mitten så det kanske räcker att gå upp en dimension för att kunna dra rören på enklaste sätt?
Vi har bollat detta med konstruktören och han säger blankt nej till hål.
Balkarna är HEA 260 och att gå upp i storlek är uteslutet pga höjden. Balkarna är dimensionerade utifrån att ta bort svikt i golvet snarare än för hållfastheten. Håller gör det även med en mindre balk. :)
 
tommib
Jag förstår inte problemet. Alla avlopp är ju samlade i facken som bildas av balkarna. Dra dem till sidoväggen i botten av bilden (eller någon annan vägg) och ner där. Är det de vertikala stammarna ni vill slippa se i garaget? Fäll in dem i väggen.
 
  • Gilla
flimsy och 1 till
  • Laddar…
Man kan ta hål närmare upplaget, kanske även boxa balken.
Hör med en annan konstruktör
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Jag ser inte heller problemet. Tycker så som det är ritat i första inlägget blir jättebra. För det är väl bara de stående (vita) stammarna som blir synliga? Resten hamna i bjälklaget samt i källarplattan?
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
F flimsy skrev:
Tack, ska undersöka detta alternativ, kanske kan vara något.
Vet dock inte hur det funkar med avlopp, ska väl ut på frostfritt djup? Eller? :thinking:
Hej. Någon samlingsledning skall ut genom väggen och då från bjälklaget och ner i väggen och sen ut frostfritt. Det kanske blir 3 ledningar på olika läge.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Borde gå att få in 110-hål i balkarna, man placerar det på rätt ställe och kan förstärka med livplåtar om det behövs. Din konstruktör kanske bara är bekväm och inte vill räkna på det.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Ska försöka svara på allt... :)

Det är de vita prickarna som kommer att vara stående stammar och synliga, allt annat blir dolt i bjälklaget. Den stående stammen i hörnet visste vi om, där har vi ett schakt inritat så det är som det ska.
Den mitt på garageväggen hade vi gärna undvikit. Visst det är väl inget problem i sig som ni säger så är avloppen samlade mellan balkarna, men trist med synlig stam i nybyggt hus. Fälla in i väggen är jag inte säker på att det går, källarväggarna är EPS-block med gjuten kärna.

Ska se om jag kan få tag på en annan konstruktör för att kolla om det trots allt går att ta hål. :)
Annars kan vi nog leva med ett extra rör i garaget. (y)
 
tommib
Bygg in det och bygg en fast hylla runt eller nåt så blir det dolt.

Eller bara låt det vara framme, det är väldigt bra om det blir stopp någonstans att ha tillgång till en renslucka enkelt.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är alltså den stående stammen från köket du vill få bort?

Dra den i bjälklaget till hörnet vid garageport så stör den minimalt.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det är alltså den stående stammen från köket du vill få bort?
Dra den i bjälklaget till hörnet vid garageport så stör den minimalt.
Att jag inte tänkt på det själv, så enkelt och bra!
Tack!
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.