Haft en snickare på besök som skulle sätta upp några skjutdörrar samt golv- och takskena. Vi hade måttat innan med lasermätare, det visade sig att det var helt perfekt mått för golvlisten - sitter som en smäck, däremot var takskenan för lång. Snickaren sågade då bort en bit - lite för stor kan tyckas. Påverkar dock inte funktionen på dörrarna. Men frågan, hur kan man fixa denna irriterande glugg på ett snyggt sätt?

Tacksam för bra tips!
 
  • Vit dörrkarm och list nära en vitmålad vägg, med suddig förgrundsdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Svårt att avgöra på bilden hur bred springan är, samt höjden på skenan.
Har du måtten?
 
  • Gilla
Annica Magnusson
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Svårt att avgöra på bilden hur bred springan är, samt höjden på skenan.
Har du måtten?
Hej! Gluggen är ca 5 mm bred och höjden ca 40 mm. Går det att få till tror du på något snyggt sätt?
 
surris
Jag tror det blir snyggast att låta det vara så tyvärr...det ser bara kladdigt ut att försöka täta det där. I bästa värdar så hade snickaren kapat en ny skena och satt dit.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
BirgitS
För att göra det något mindre synligt, jag gissat att det nu blir som ett svart streck i det vita, så går det kanske att sätta dit något vitt på baksidan.
 
En tunn planhyvlad list utanpå hela takskenan från vägg till vägg hade kanske funkat.
 
Mac Guyver hade kanske satt en vit typ eltejp på metallskenan som går emot trälisten. kan ju vara värt ett försök :) Dock går det ju bara om skjutdörrens spår inte går hela vägen emot för då går ju tejen sönder.

Alternativ 2 kanske skulle vara om det går att få tag i en 5mm bredare trälist? Men den sitter helt emot vid golvet förstår jag och då kanske inte det går.
 
Mats-S
Annica Magnusson Annica Magnusson skrev:
Går det att få till tror du på något snyggt sätt?
Jag tror att det bästa är att låta det vara, svårt att få till något som ser naturligt ut där. Dessutom är det bara du som ser springan, men med tiden kommer inte du heller att se den ;-)

En ide är om du kan klämma in en vitmålad tändsticka modell grövre i springan, braständstickor är ju typ 5mm. Värt ett försök men ingen garanti på att det ser bra ut, du märker det 😎
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.