Hej,

Jag har VP-rör som är dragna i golvet till element och vägguttag på mina ytterväggar. Jag antar att det är för att ytterväggarna byggdes i moduler 1980. Jag har lagt nytt golv och funderar på hur jag skall lösa detta snyggast. En idé jag har är att såga till klossar som jag fräser ur baksidan på, rundar av kanterna, målar i samma färg som golvlisten och sedan placerar ett utanpåliggande eluttag ståendes på den.

Så här såg det ut innnan. Jättefult! (Det blir nya golvlister också)

jptyykfxmvia

Så här ser det ut just nu.

uggmltgslyfbhu

Vid elementen ser rören ut så här. Kopplongsdosan hamtar ju bakom elementet men jag måste ju fortfarande dölja rören.

iblvfavgtitexp

Har ni några idéer?
 
Ronny Ronnski Pettersson skrev:
Hej,

Jag har VP-rör som är dragna i golvet till element och vägguttag på mina ytterväggar. Jag antar att det är för att ytterväggarna byggdes i moduler 1980. Jag har lagt nytt golv och funderar på hur jag skall lösa detta snyggast. En idé jag har är att såga till klossar som jag fräser ur baksidan på, rundar av kanterna, målar i samma färg som golvlisten och sedan placerar ett utanpåliggande eluttag ståendes på den.

Så här såg det ut innnan. Jättefult! (Det blir nya golvlister också)

[bild]

Så här ser det ut just nu.

[bild]

Vid elementen ser rören ut så här. Kopplongsdosan hamtar ju bakom elementet men jag måste ju fortfarande dölja rören.

[bild]

Har ni några idéer?
Jag har samma eldragning som du, myresjöhus från -86 och hade samma funderingar som du, men bestämde mig för att spara på det jobbet, och köpte nya sockeldosor. Tillsammans med nya lister blir det helt ok.
http://www.elbutik.se/product.html/...eldosa-2-v-jo-fardigkopplad?category_id=15845

Jag kör eljo trend, men finns till exxact också.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
fredrik.johansson skrev:
Jag har samma eldragning som du, myresjöhus från -86 och hade samma funderingar som du, men bestämde mig för att spara på det jobbet, och köpte nya sockeldosor. Tillsammans med nya lister blir det helt ok.
[länk]

Jag kör eljo trend, men finns till exxact också.
[bild]
Okej, de där var ju faktiskt snygga. Sockeldosor alltså, hade inte en aning om vad det hette. Jag skulle dock behöva helt släta till elementen också.

Tack för länken!
 
Till eljo trend finns de både utan öppning och med apparathål (samma som vanlig dosa)
Mejla elbutik om du hellre vill ha exxact, de kanske kan beställa hem. Exxact är ju lite vitare än trend. Till apparathålet kan man sätta ett blindlock.
http://www.elbutik.se/product.html/eljo-trend-sockeldosa-2-vagsuttag-jordat?category_id=439

Välkommen till forumet för övrigt!
Överväg också om du behöver uppgradera till jordade uttag när du håller på och renoverar. Är det bara mindre ändringar är det väl inte nödvändigt, men helrenoverar man ett rum bör det kanske göras. Här finns många fallgropar och ska ju göras av elektriker. Finns många tidigare trådar kring det ämnet
 
fredrik.johansson skrev:
Till eljo trend finns de både utan öppning och med apparathål (samma som vanlig dosa)
Mejla elbutik om du hellre vill ha exxact, de kanske kan beställa hem. Exxact är ju lite vitare än trend. Till apparathålet kan man sätta ett blindlock.
[länk]
Kanon, då blir det att beställa Eljo Trend!

fredrik.johansson skrev:
Välkommen till forumet för övrigt!
Överväg också om du behöver uppgradera till jordade uttag när du håller på och renoverar. Är det bara mindre ändringar är det väl inte nödvändigt, men helrenoverar man ett rum bör det kanske göras. Här finns många fallgropar och ska ju göras av elektriker. Finns många tidigare trådar kring det ämnet
Tack så mycket! Jag skall uppgradera till jordade uttag.
 
Vad har du bakom väggen?

En idé skulle ju kunna vara att fräsa in kablarna i väggen och komplettera med en elkopplingsdosa. Då blir det ju bara vägguttag så slipper du kapa listerna.
 
Tänk på att trend är en utgående serie, den kommer säkert att finnas tillgänglig flera år till, men ska på sikt ersättas av exxact. Kan vara värt att tänka på ifall du vill ha likadant i hela huset.
Glöm heller inte att allt i samma rum ska jordas samtidigt, även lamputtag i taket. Lätt att missa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.