Förra ägarna rev bort de gamla hallonbuskarna på tomten. Troligen hade de någon plan men kom aldrig till skott, för jorden blev liggande bar och knölig. Så blev det en rabatt med bara ogräs. Jag tänker ta tag i detta nu till våren men jag orkar inte gräva bort två kubik gammal jord och ogräs och lägga dit ny jord.

Jag tänkte riva bort det mesta döda ogräset, spraya jorden med ogräsättika, köra över ett par varv med jordfräs, vänta ett par veckor, spraya på en ny chock med ättika för att ta kål på alla frön som börjat gro, vänta någon vecka tills ättikan brutits ned och sedan tunnt lager ny jord, platta till och så gräs. De döda växtdelar som blir kvar multnar väl med tiden eller blir maskföda.

Ättikan bryts ned biologiskt har jag hört, så marken ska gå att använda senare. Är man av med huvuddelen av alla rötter och frön så att gräset kan ta sig om jag gör som jag tänkt? Naturligtvis vore det bättre att byta ut all jord men det tyar jag bara inte. Dyrt blir det också.
Är det omoraliskt att använda gift på det viset?
 
Mikael_L
Skit i ättikan. Round-up is da shit.

Jag köpte en sådan här
708321.jpg och en sån här 759005.jpg
från Jula.
Blandade ut enligt anvisningen. Efter ett par veckor var allt nedvissnat.
OBS, tistel är svår. Ge den lite extra uppmärksamhet. ;)
 
Roundup förutsätter att växterna växer (det ska sprutas på bladverket för vidare transport ner i rötterna, där det gör verkan) så det är inte rätt årstid.

Jag tror det räcker med mekanisk bearbetning bara alla hallonrötter är borta. Strunta i ättikan. Så gräset istället. Klipper du gräset regelbundet får du din gräsmatta. Det kanske växer lite annat i början men det försvinner efter flitigt klippande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.