Hej!
Hur djupt törs jag bila i golvet? Har en riktigt bra planlösning för en lägenhet, men då måste jag bila i golvet för det badrum som ska göras. Stambyte ska göras snart. Flerbostadshuset är från -67 och det är en lägenhet under.
Problemet är att betongbjälklaget endast är 19-20cm (!), har mätt i trapphuset. Avloppet från badrummet skall passera under tröskeln in till köket och den tröskeln kan jag iochförsig höja för avloppet, men det vill jag inte, iallafall så lite som möjligt. Vågar man bila något alls med så tunt bjälklag?
Gärna svar från dom som verkligen kan detta, inte dom som tror sig kunna, för jag har ingen lust att göra oväntat besök i lghten under.
Tack på förhand!
 
Om du bor i bostadsrätt måste du först hämta in ett godkännande från bostadsrättsföreningen. Du behöver också få fram gamla ritningar på va- och avlopp för att veta att du inte bilar i gamla stammar. Det är inte säkert att du kommer att få bila något överhuvudtaget då det kan förstöra bärigheten i bjälklaget.. Börja med att ringa bostadsrättsföreningen.
 
Det har jag redan gjort. Jag är ingen luffare.
Det jag undrade över är om någon har erfarenhet från hus från den tiden, och vet hur djupt man kan bila?
 
Hus från -67 har oftast en tunn "kaka" av btg ovan på en sandbädd där avloppsrören och ev. värmeledningar oxå kan ligga.
Mitt förslag är att du tar en slagborrmaskin och provborrar för att se om det är ett gediget btg valv eller inte.
Har du tur och hittar sand så får du en lätt resa, är det solit golv skulle jag satsa på att hyra en diamantborrmaskin och borra ur bef. golvbrunn samt punkter där avloppet skall gå upp, för att sedan spåra melan dessa med en diamantkapskiva i vinkelslipen.
 
Du kan lugnt bila, men för säkerhets skull hade jag satt en balja i taket under hos grannen och erbjudit mig att laga grannens tak (igengjutning av valvet och en ommålning av tak) om man skulle råka gå igenom. Brunnarna brukar kunna ha en tendens att ligga väldigt nära taket. Har själv bilat utan balja, men då jag för några år sen gick igenom taket och en stor betongklump slog ner i badkaret under, gör jag aldrig om det!!

Lycka till !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.