God eftermiddag...

Håller som mest på att dra lite elrör i vårat (snart) nya badrum och stötte på ett litet problem:
Hur djupt ska eldosorna sitta om man ska kakla väggarna? Ska man sätta framkant på dosan i höjd med ytterkant på gipset eller ska man sätta dosan längre ut så att dosans framkant hamnar jämns med  (ungefär) kaklet? :-/

Ha´re
Erik
 
Hur gör man med anslutning av tätskiktet mot dosan?
 
Gukka på som vanligt fram till dosan, ingen rörmanchett behövs.
 
Jag använde dubbegipsdosor, men som tidigare nämnt är de lite för höga. Det fixade jag lätt med en bit masonit och en hålsåg. Jag sågade helt enkelt ut en "shims-ring" ur masoniten som jag trädde på dosan innan den monterades på plats genom gipset. På så sätt blir det perfekt höjd på dosan när kaklet kommer dit plus att det lättare blir tätt o fint med guckan. Har man ett tunt kakel kan man göra två ringar.

// Lidman
 
I vilken ordning skall jag montera en eldosa? Skall jag koppla allt och göra det helt klart och anpassa höjden på dosan klart genom att lägga fast dosan i motstående vägg i en träbit exempelvis. Eller skall jag göra allt klart, men låta den ligga löst i väggen och sedan fiska upp den efter skivmontering och håltagning och fästa den efter bästa förmåga i skivan? Sedan finns ju rot-dosorna som man sticker utifrån in också, då är väl största problemet att få in rören, kan jag tro.
 
Hallå

Montera dosorna först. Anpassa utsticket ur väggen efter vad du ska sätta för skivor enkel eller dubbel (Finns dosor för enkel resp dubbel skiva). Annars finns dosor med anpassningsbar höjd. Man skruvar helt enkelt ut en del av dosan i höjd med färdig vägg. Dessa dosor är bra vid t ex kakling då det kan vara svårt att veta exakt mått på färdig vägg.

Sen är det ju inte superviktigt att dosan kommer precis kant i kant med färdig vägg (dock inte utanför såklart!), huvudsaken är ju att skruvarna räcker för att sätta fast brytaren/uttaget ....

//Mikael
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.