Skal fälla in en regel längsgående i ett regelverk. Regeln är 145x45 på plaskan in 45 mm i varje regel.
finns det något fräs stål som klarar detta. ?
Såg att de flesta stål är runt 20 mm djupa.
Har en äldre DeWalt maskin med bara småstål.
 
4 4you skrev:
Skal fälla in en regel längsgående i ett regelverk. Regeln är 145x45 på plaskan in 45 mm i varje regel.
finns det något fräs stål som klarar detta. ?
Såg att de flesta stål är runt 20 mm djupa.
Har en äldre DeWalt maskin med bara småstål.
Är nog enklare och snabbare med en vanlig handcirkelsåg
 
Håller med om att någon form av såg förmodligen är betydligt enklare. Fäst någon form av skena eller annan rak sak och kör sågen mot den på de två yttre snitten du behöver, sen kan du nog frihanda det som är emellan. Du behöver inte ha bort allt utan bara göra massa snitt, sen kör du in en bred skruvmelsen i mitten och vrider om så kan du nog få ut det mesta. Det som är kvar tar du med stämjärn eller grundhyvel.

Det finns också långa frässtål, exempelvis https://www.tooltrust.se/shop/produ...s12?tm=webshop&sm=for-overhandsfras/notfrasar
 
Fogsvans och stämjärn?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Fogsvans och stämjärn?
Enklast är väl fogsvans och hammare, sällan det behövs precision om det inte är synligt
 
Vill man vara "snabb" kanske man kan skruva en regel och ha som stöd för cirkelsågen...

Sen stämjärn, eller bara bryta bort biten med en kraftig polygrip eller rörtång...
 
Sök på youtube. Sök på ”Cut notch post”
 
  • Gilla
4you
  • Laddar…
Tack för alla förslag.
Tydligen så finns ingen uppgift på om det finns fräs stål för detta ändamål. (Djup 45mm)
Om ett par veckor kommer ytterligare ca 120 reglar att detta gång snitta på backen. Min tanke då är att använda stålfräs i kombination med maskin cirkelsågen.
Tänkte lägga ihop fjorton reglar med limknäcken och fräsa bort i hörnet.
(allt detta för att förstärka hammarbandet )
 
4 4you skrev:
Tack för alla förslag.
Tydligen så finns ingen uppgift på om det finns fräs stål för detta ändamål. (Djup 45mm
Vad var det för fel på det jag länkade ovan?
 
S Svante Svenson skrev:
Vad var det för fel på det jag länkade ovan?
sorry stod mitt i bygget.
Kanon. Länk. Precis en sådan jag är ute efter
Troligtvis får man inta ta allt p.e.g. Då den kan brytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.