Vi gjorde för några år sedan något vi ångrar idag, nämligen slipade och lackade våra gamla trägolv på hela nedervåningen...

Nu vill vi göra om det och istället linoljesåpa golven precis som vi har det på övervåningen.

Är det överhuvudtaget genomförbart eller går lacken in för djupt för att kunna slipa bort?

Jag tror inte det är någon fara med tjockleken på själva golvet, men det beror ju såklart på hur djupt man bör slipa...

-Andreas
 
Thomas59
Det går alldelses utmärkt att slipa lackade golv och sedan olja. Har själv gjort det med både lackade och målade massiva trägolv.
 
Vad tror du om själva slipningen då?

Räcker det att slipa tills det känns som att lacken är borta och träet kommit fram, eller bör vi gå djupare?

Det är väl iof bara att prova.

Edit: lacket kanske inte går in så djupt? Utan lägger sig som en hinna?

-Andreas
 
Thomas59
Givet att ni har ett massivt trägolv behöver ni i stort sett inte vara rädda att ta för djupt
Det mesta försvinner i första slipningen, lite beroende på hur hårt golvet är och om plankorna är platta/konvexa/konkava eller har djupare repor/skador.

Ni ser då lacken är borta.

När ni hyr golvslipen talar hyrfirman om hur många gånger ni bör slipa och vilka olika grovlekar ni bör använda.
 
Återknyter lite till tråden då det som först blev uppskjutet nu helt plötsligt står för dörren.
Slipmaskinen är bokad till på fredag.

Har rätt hyfsad koll på i vilken ordning det skall slipas och vilka grovlekar jag bör använda.

Men, jag har inte riktig koll på hur jag skall veta om jag slipat tillräckligt djupt för att vara säker på att jag fått bort lacken som krupit ner.

Har hört talas om folk som försökt såpakuray på otillräckligt slipade golv där det funnits lack kvar i planken och att golvet då blivit fläckigt..

Nån som har något bra knep att dela med sig av??

Med vänlig hälsning,
Andreas


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Titta bara noga på golvet, man ser ev lackrester ganska lätt.
 
bra ljus så ser du lätt var det ev. är lack kvar
börja med 36korn om det är ojämnt eller mycket lack, sen 50-60 efter det 80 sluta med 100 eller 120
 
  • Gilla
Bawlelo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.