Ingen fråga är för dum antar jag... MEN hur tusan tar jag på ett enkelt sätt reda på hur djup brunnen är borrad?

I "brunn-bunkern" så finns en hydrofor med tillhörande kopplingar som är installerat omkring 1944, hydroforen stämplad till 1943. Man kan där se att det stått åtminstone 4 generationer pumpar av olika slag i fundamentet. Vidare så har en dränkbar pump installerats för något år sedan (innan vi köpte).

Det finns ingen som helst info om den installationen heller.

Så... kan man på något enkelt sätt mäta tryck för att se djup eller måste jag dra upp hela j*vla pumpen för att mäta slangarna? Man kanske kan skicka ner ett snöre? :confused:


Anledningen är till de fina: Kommunen inventerar brunnar och avlopp (ja vi lär få bygga om avloppet också). :x
 
Ah, jo det nämnde jag inte, den är inte registrerad vid SGU
 
Vad kan gå fel om man bara skriver 80 meter utan att veta?
 
  • Gilla
jaob
  • Laddar…
Tippar på 90 meter men är nyfiken av natur för den delen med. :)
 
Så gamla brunnar brukar inte vara så djupa. Tekniken för så djupt var dyrare på den tiden.
Du kan via brunnsarkivet kolla vad grannarnas djup är, troligen ligger din i samma nivå.
 
corre skrev:
Så gamla brunnar brukar inte vara så djupa. Tekniken för så djupt var dyrare på den tiden.
Du kan via brunnsarkivet kolla vad grannarnas djup är, troligen ligger din i samma nivå.
Det trodde inte jag heller, huset ligger som sagt på ett berg 40 meter upp från omliggande hus, så det stämmer troligtvis med 90 meter. Får helt enkelt dra upp och kolla om det krävs när snön och isen töat.
 
Kan du inga bara köpa en rulle murarsnöre och binda fast en större bult eller mutter i änden och loda ut vad du kan?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
corre skrev:
Kan du inga bara köpa en rulle murarsnöre och binda fast en större bult eller mutter i änden och loda ut vad du kan?
Det blir till att testa med snöre återkommer :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.