Mikael_L
Javisst. Ett kärt och omdebatterat ämne. :)

Nu tänkte jag börja detaljplanera väggkonstruktionen och är detta ett beslut som måste tas nu!

Huset blir ett 1 1/2 plans, bred huskropp, låg taklutning, "modernt" utseende. (inte nyfunkis dock)
Fasaden blir stående träpanel, inte bestämt vad än, men nåt som ibland kallas "funkispanel" kanske. Har tittat på en vars lock blir breda, ca 120-130 mm, mellanrummen smala och grunda och utan fas, ca 12x12 mm. Det blir kanske den.
På ritbordet är det just nu liggande panel över och under fönster, men inte alla fönster dock.
Den panelen blir i så fall med fas på åtminstone ovansidan för att inte vatten ska bli stående.

Fönsterfoder är inte heller bestämt, det borde också bestämmas i denna sväng. Jag kan kanske få tips om detta också.
Men relativt smala eller kanske inga alls, går tankarna just nu. Feta allmogeblaffor går iaf bort.
(Missförstå inte, jag gillar sådana hus också, men detta blir dock inget sådant :))

Fönster blir vita ospröjsade sidhängda utåtgående med alu-utsida. Inåtgående på OV.

Färger är inte bestämt heller, men 2 alternativ återstår.
* En mild grön fasad, alla detaljer vita, dvs knutbräder, ev foder, smygar och fönster.
* En mild ljust grön fasad, mossgröna knutbräder, foder och vita fönster (fönster redan beställda) och vad färgar man smygen i såfall? mossgrön eller vit?

Väggen blir ca 30 cm tjock, utsida panel -> insida innegips. (minst 30 cm tjock!)
Djupa yttre smygar blir det iaf ej.
På ett kulturhus är det väl snyggast med fönster i liv med fasaden?
Men på vårt hus ska man kanske bygga en grund smyg.

Ja fram med alla tankar nu.
Det finns givetvis inget facit, ingen absolut sanning, så jag välkomnar alla former av synpunkter.
Beslutet blir i slutändan ändå vårt, men det vore roligt att höra vad ni andra tycker.
 
Sry, lite OT men varför valde du inåtgående fönster på ÖV? Jag köpte några fönster nyss som var just inåtgående och enligt den tillverkaren går det att göra fönstren bättre ur ljudisoleringssynpunkt om de är inåtgående så jag är nöjd eftersom detta är viktigt för mig. Annars är väl utåtgående mest praktiskt?
 
Mikael_L
Svar, slippa använda stege vid fönsterputs. :)
 
C
Mikael_L skrev:
Svar, slippa använda stege vid fönsterputs. :)
Vridfönster? :) Vi har vridfönster överallt och är jättenöjda.
 
Finns ju sidohängda fönster som är utåtgående som även är vridbara och kan vändas ut o in för putsning. Inåtgående hade jag aldrig tagit.

Yttre smyg målas alltid i samma färg som fodret.

Yttre smygens djup hade jag tagit "paneltjocklek+spikläkts tjocklek"
Då hamnar fönstret i den varma delen av väggen och kyls inte ner av luftspalten bakom panelen.
Resten hade jag smygat upp på insidan. Skulle gissa att den invändiga smygen blir 160mm djup om karmdjupet på fönstret ligger runt 115mm.
 
Ytterdörren hade jag monterat utan utvändig smyg pga att det är bra att kunna ställa upp dörren mer än 90 grader.
Har man två väggar precis vid ytterdörren eller indragen ytterdörr så spelar det ingen roll. Då kan man ändå inte ställa upp dörren mer än 90 grader cirka.
 
"Yttre smyg målas alltid i samma färg som fodret." Citat av verktygsgurun.

Panelen på mitt hus är grön/grå foder är mossgrön och smygarna i vitt precis som fönster och dörr. Jag gillar det.
 
Såklart en smaksak. Men personligen tycker jag det är snyggast med fönster i liv med fasaden, annars ser det liksom "tilläggsisolerat" ut och lite insjunket ut...speciellt på ett modernt hus. Sen är det läckert med djupa smygar invändigt, ger ett väldigt gediget intryck.

Tycker jag...
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Mikael_L
Jag glömde nämna att i två knutar så ska fönster mötas i hörnen, med en så liten stolpe där som möjligt. Det påverkar säkert också vad som är lämpligt, möjligt och snyggt. :blushing:
 
Mikael_L
cheetah1 skrev:
Vridfönster? :) Vi har vridfönster överallt och är jättenöjda.
Ja det fanns med bland alla de svåra valmöjligheterna. Vi valde dock sidhängda till sist.
Jag håller med om att inåtgående sidhängda är skit. Nu blir det 4 sådana på ÖV, så vi får leva med det. :) Jag står väl och byter fönster om några år då ... :D
 
Har du inte lärt dig att du skall fråga här först innan du lägger order !!:D
 
Mikael_L
verktygsgurun skrev:
Har du inte lärt dig att du skall fråga här först innan du lägger order !!:D
Ja ... glömde ... :blushing:
 
Prefab trähus har utvändig smyg på ca 50mm.Skälen till det är att man börjar bygga väggblocket runt fönstret.Blocket görs med insida upp ,väggen skjuts på en rullbana till olika stationer och sitter då skyddat på färden genom fabriken.
Fönster och dörr blir oxå mer skyddat under lastbilstransporten till bygget.
De nedre invändiga hörn där fönster smyg och fönsterbleck möts är en mycket vanlig källa till läckage, särskilt vid höga väggliv och slagregnsläge.
Slutsats: vid platsbygge minimera smygen, på köpet kommer mer ljus kommer in i rummet.
Val av panel hänger samman med fönsterbredd, placering av fönster och vägglängd för du vill väl ha bra delning på väggen så det inte blir några klyvda klädselbrädor.d^_^b
 
Mikael_L
Forbo skrev:
Såklart en smaksak. Men personligen tycker jag det är snyggast med fönster i liv med fasaden, annars ser det liksom "tilläggsisolerat" ut och lite insjunket ut...speciellt på ett modernt hus. Sen är det läckert med djupa smygar invändigt, ger ett väldigt gediget intryck.

Tycker jag...
verktygsgurun skrev:
Yttre smygens djup hade jag tagit "paneltjocklek+spikläkts tjocklek"
Då hamnar fönstret i den varma delen av väggen och kyls inte ner av luftspalten bakom panelen.
Resten hade jag smygat upp på insidan. Skulle gissa att den invändiga smygen blir 160mm djup om karmdjupet på fönstret ligger runt 115mm.
Ja något i stil det ni föreslår är jag inne på. Riktigt djupa gluggar tycker jag är jättefult oavsett hustyp.
Men helt i liv med fasaden, dvs ingen smyg endast utvändigt foder tycker jag känns lite väl utsatt för väder och vind, men det kanske är en falsk tro att det blir bättre med smyg.
Annars kan jag tänka mig att mitt hörn med stolpe mellan fönstren blir knepigare att få till med fönster såpass långt ut mot fasaden.

Fönstret i liv med baksidan av spikläkt är ju en ide. Då går det att fästa karmskruv i lodräta reglarna även om det blir 45x45 korsreglat på utsida. (Detta är inte heller bestämt i nuläget).
Då skulle smygen bli ca 45-50mm djup, sen ev foder. Ja djupare smyg än så börjar nog se så där hålögt ut, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.